Sansestimulation - inspiration til det pædagogiske arbejde med børn

Børns sansemotoriske udvikling foregår ikke, som vi tidligere troede automatisk og i en regelbunden rækkefølge, efterhånden som hjerne og krop udvikles. Den er en selvorganiserende proces, der er fuldstændig afhængig af det læringsmiljø, der omgiver barnet. Og det pædagogiske personale er den absolut vigtigste del af læringsmiljøet, for deres egen kropslige involvering og kropsbevidsthed er med til at præge, påvirke og inspirere børnene til at bruge krop og sanser så alsidigt som muligt.

Nanett Borre vil i oplægget fortælle om det pædagogiske personales rolle, når det gælder sansestimulation. Men oplægget kommer også til at handle om risikofyldte lege, og om hvorfor hun er en stor fortaler for, at alle børn har ret til en "kompetenceskramme og en erfaringsrift".

Nanett Borre er uddannet som pædagog og Iyengar yogalærer og har desuden en diplomuddannelse i idræt, en motorikvejlederuddannelse samt en internationalt certificeret børneyogalæreruddannelse.

Hun har arbejdet ti år som børnehaveklasseleder med fokus på læring gennem krop og bevægelse og har yderligere arbejdet som underviser på PAU.

Nanett Borre har skrevet en lang række bøger og undervisningsmaterialer om børn, sanser, krop og bevægelse og arbejder i dag som forfatter og selvstændig motorikkonsulent, hvor hun vejleder kommuner, organisationer, institutioner og ministerier i, hvordan man arbejder kvalitativt med fysisk aktivitet.

Dørene åbnes kl. 17.00. Indgang via Sorøgade 4-6.

Der serveres sandwich og drikkevarer til de tilmeldte.

Spørgsmål rettes til områdeformand Martin K. A. Rasmussen. Mail mkar@foa.dk Telefon 4697 1668

Tilmelding www.lfs.dk/16254