De får indflydelse på din pensionsordning

To kandidater fra FOA 1 blev genvalgt for fire år i PenSams Medlemsforum.
Brian Vittrup (th), Overbrandmester i Hovedstadens Beredskab er genvalgt for Region Hovedstaden. Martin Bjerg Nielsen, Parkering København, genopstillede for Region Sjælland og blev valgt.

Præsentation af de to valgte til PenSam Medlemsforum:

Brian Vittrup

Overbrandmester i Hovedstadens Beredskab (tidl. Københavns Brandvæsen). 25 år i Beredskabet. Er genvalgt til sin 5. periode (har siddet 4 perioder i træk).

Hvad ønsker du at arbejde for i Medlemsforum?

Mit fokus i alle årene har været livsvarig alderspension, så alle vores kollegaer kan få en ordentlig pension. Grundet en markant indsat fra blandet andet undertegnede, er det lykkedes igennem årene, godt hjulet på vej af formandsskiftet i FOA og en mere fokuseret direktion i PenSam, at få skabt en fælles forståelse for, at det er alderspension der skal være i fokus. Vi oplevede desværre, at alderspensionen blev ”drænet” af en bred vifte af forsikringstilbud samt et højt omkostningsniveau. Nu er administrationsomkostninger bragt markant ned, og nu betaler alle kunder i PenSam administrationsomkostninger. Tidligere var det kun de bidragsaktive, der betalte administrationsomkostninger.

Hvad synes du, der skal prioriteres ift. at indrette og udvikle pensionsordningen i PenSam?

Den største udfordring (læs: FARE) i PenSam er, at udgifterne til ”førtidspension” er i kraftig stigning og oftest udbetales til kunder, der kun kort tid har været kunder i PenSam (under 5 år). Dækning af disse personer er en samfundsopgave og IKKE en opgave for PenSam, da dette dræner vores alderspensioner. Jeg savner i den forbindelse en langt mere aktiv indsats fra FOA, da PenSam ikke alene kan rejse denne debat i offentligheden.

Sagt lidt direkte: Virkeligheden er den i dag, at de lavestlønnede i samfundet skal betale for dem, der er nedslidte = ”de smalleste skuldre betaler de brede udgifter”. Det skal vi have stoppet.

Martin Bjerg Nielsen

Arbejder i Københavns kommune og er valgt som FTR i teknik og miljøforvaltningen. Martin sidder i repræsentantskabet i sin lokale afdeling FOA 1 og sidder også i hoved-MED og er valgt som kritisk revisor i FOA-forbund.

Hvad ønsker du at arbejde for i Medlemsforum?

Jeg mener, det er vigtigt at PenSam er repræsenteret så bredt og mangfoldigt som muligt for at sikre at alle kommer til orde. På den måde styrker vi vores muligheder for at forbedre vores pension fremadrettet, men også at vi får det bedste afkast som vi skal leve af en dag. Jeg mener, det er vigtigt at PenSam er rustet til fremtiden, hvor flere vil gå på pension og færre til at komme på arbejdsmarked. Vi skal have en pensionskasse der er med helt fremme blandt de stærkeste på pensionsområdet."

Jeg mener, at det skal prioriteres, at pensionsordningen ikke skal være en hindring for dem, der ønsker at gå tidligere fra arbejdsmarkedet. Den skal være let tilgængelig og kunne udnyttes til at gå tidligere eller delvist tidligere. Politikerne på Christiansborg ønsker, vi skal arbejde mere og længere, så jeg mener, at det er vigtigt, at vi har en pensionsordning, der modsvarer det.

Hvad er Medlemsforum?

Medlemsforum er PenSams medlemsdemokrati bestående af 74 medlemmer, der er bredt fordelt geografisk på regioner. Tidligere var forbrugergrupperne sektoropdelt, men det nye medlemsforum er et fælles forum for alle sektorer.

Medlemsforum er en integreret del af PenSams virke og er vigtig for udviklingen af PenSam som et medlemsorienteret og konkurrencedygtigt arbejdsmarkedspensionsselskab for FOA-faggrupperne. Medlemsforum har indflydelse på de forsikringer og produkter, som medlemmerne får gennem deres pensionsordning.

Medlemsforum spiller en central rolle i udviklingen af PenSam, og de valgte bringer vigtig viden fra deres og kollegaernes hverdag og arbejdsliv ind i PenSam. De bliver inddraget og har indflydelse på, hvordan PenSam udvikler sig, både i forhold til pension og de dækninger der følger med, samt i forhold til hvordan medlemsdemokratiet i PenSam bliver styrket. Medlemsforum mødes to gange årligt.

Der har netop været valg til Medlemsforum her i efteråret, og medlemmerne sidder i en 4-årig valgperiode.