FOA-medlem fik stor erstatning

FOA Vest hjalp et medlem med at få en erstatning på 1,5 mio. kroner.

Et medlem kom til skade, mens hun var på arbejde som pædagogmedhjælper. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) anerkendte skaden som en arbejdsskade og afgjorde, at medlemmet var berettiget til godtgørelse for varigt mén, men afviste at give erstatning for tab af erhvervsevne.
FOA Vest klagede både over afgørelsen om varigt mén, samt afgørelsen om erhvervsevnetab. Vi mente, at AES havde fastsat ménet for lavt, idet de ikke havde medtaget samtlige gener, der var en følge af arbejdsskaden.

AES mente også, at generne ikke var erhvervshindrende i forhold til at kunne vende tilbage til arbejdet igen på samme vilkår som før skaden. Vi mente, dette ikke var korrekt, da medlemmets følger netop var årsag til,  at hun blev sygemeldt, opsagt fra arbejdet og senere blev tilkendt en førtidspension.

Ankestyrelsen gav os medhold i klagen, hvor ménet blev forhøjet, og der blev fastsat et tab af erhvervsevne. For vores medlem har det betydet, at hun nu samlet har fået tilkendt næsten 1,5 millioner kroner.

Har du fået en arbejdsskade er du altid velkommen til at kontakte FOA Vest for at få råd og vejledning.