Et godt arbejdsmiljø sikrer rekrutteringen

Titlen som årets arbejdsplads skal bruges til at profilere Poghøj Ældrecenter som en arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø.

Poghøj Ældrecenter kan i år smykke sig med titlen som ”Årets arbejdsplads” i FOA Vest, og det er noget teamleder Thomas Heide Christensen kan bruge til noget konkret:

- Det vil jeg helt sikkert bruge, når vi slår stillinger op – både titlen og den video, som Varde Kommune har lavet om os, vil jeg linke til i kommende stillingsopslag, fortæller han.

Thomas Heide Christensen er overbevist om, at et godt arbejdsmiljø er en af de bedste måder at fastholde og rekruttere medarbejdere på

- Kommende medarbejdere vil helt sikkert kigge på arbejdsmiljøet, og vikarerne kan jo også vælge til og fra, og de hører jo også, hvor det er godt at vikariere.

Ledelse og ansvar
At skabe et godt arbejdsmiljø ser Thomas Heide Christensen som en af sine store opgaver, og han har forskellige små fif, der er med til at skabe et godt arbejdsmiljø. Han vil gerne gå langt for at kunne give en medarbejder fri, hvis der er behov for det, og så er han meget anerkendende i forhold til personalet. Det er vigtigt at give personalet et klap på skulderen.

- Det er sådan set meget simpelt. Jeg hjælper personalet, og de hjælper mig. Jeg vil gerne rose personalet for at være meget fleksible, og de er ofte med i de projekter, som kommunen gerne vil have gennemført. Det er med til at øge fagligheden, siger han.

Men Thomas Heide Christensen er godt klar over, at det er ham, der i sidste ende er lederen, og som han forklarer, så er det ham, der bestemmer hvor og hvornår en opgave skal løses, men han lader det være op til den enkelte medarbejder hvordan, opgaven skal løses.

Man kan (ikke) altid blive sosu
Det er et stort ansvar den enkelte medarbejder får med hensyn til, hvordan en opgave skal løses, for Thomas Heide Christensen mener, at det er vigtigt at passe godt på de ældre, der har bygget vores samfund op. Og derfor bliver han også irriteret, når han hører sætningen, at man altid kan blive sosu-assistent:

- Nej, det passer ikke. Hvis man skal kunne passe og pleje et andet menneske, så kræver det også, at man har styr på sit eget liv – man skal være klar til arbejdet, understreger han.

Og det er netop derfor, at hans dør altid er åben, hvis personalet har brug for at snakke med ham enten om arbejdet eller privatlivet.

Smiler mere
En af dagens faste rutiner er at få sagt godmorgen til hinanden klokken 7.00, når dagens opgaver bliver gennemgået, og helt generelt prøver Thomas at skabe en arbejdsplads, hvor det er sjovt at være.

- Vi smiler helt sikkert mere, end vi gjorde tidligere – nu er vi jo Årets arbejdsplads, men vi vil mere, understreger teamlederen.

Poghøj ældrecenter håber at forsvare titlen som Årets Arbejdsplads, og personalet går også efter at blive ”Danmarks bedste plejehjem,” som bliver kåret af Danske Seniorer.

- Nu må vi se, hvad vi kan gøre. Vi vil gerne blive på toppen, men det koster også kræfter, understreger Thomas Heide Christensen.

Fakta:

- Der er 30 beboere på Poghøj
- Der er 40 ansatte
- Thomas Heide Christensen har været ansat i 24 år
- Han har været teamleder i 15 år.