Afdelingsformand Susanne Johannsen tv overrækker diplom og blomster til teamleder Trine Nordentoft th og Jytte Clausen

Holdånden hersker i Nordenskov Hjemmepleje

FOA Vest har kåret Nordenskov Hjemmepleje som årets arbejdsplads.

Spørger man medarbejderne i Nordenskov Hjemmepleje om, hvorfor de har indstillet deres arbejdsplads til titlen som årets arbejdsplads, så roser de deres teamleder Trine Nordentoft i høje toner.
- Hun er synlig, og man kan altid snakke med hende, hun lytter til sine medarbejdere – Det er en meget fleksibel arbejdsplads, og vi kan selv tilrettelægge vores arbejdstider. Vi har ikke brugt vikarer i fem år, lyder roserne blandt andet.

Og spørger man Trine Nordentoft, så giver hun rosen tilbage til medarbejderne.
- De gør et kæmpe stykke arbejde. Det er så velfortjent, siger Trine Nordentoft.

Og det er nok ”hemmeligheden” om, hvorfor Nordenskov Hjemmepleje er en god arbejdsplads. Der er en unik holdånd hos personalet, der gør, at de er klar til at gå et skridt ekstra for at få det hele til at hænge sammen – som Trine Nordentoft udtrykker det:
- Der er en gensidig respekt og tillid blandt hele personalet. Giver jeg noget til medarbejderne, så giver medarbejderne noget igen.

Jeg gør det på min måde
En af de ting, som Trine Nordentoft giver medarbejderne, er tillid og tryghed.
- Man kan altid komme til Trine, hvis man har et problem – hun er altid klar til at lytte, fortæller social- og sundhedsassistent Andreas Nielsen.

Og for Trine selv er det en hel naturlig ting.
- Det lyder simpelt, og det er det måske også. Men det er sådan jeg gerne vil være leder – Jeg er Trine, og jeg gør det på min måde. Andre teamledere gør det på deres måde, og vi skal ikke alle ligne hinanden, synes hun.

Fleksible arbejdstider
I Nordenskov Hjemmepleje er der såkaldt selvvalgt arbejdstid, og det fungerer godt.
- Der er altid nogen, der vil bytte, hvis det er nødvendigt, fortæller social- og sundhedsassistent Andreas Nielsen, der har arbejdet i hjemmeplejen et år. Da han begyndte, var han skeptisk overfor selvvalgt arbejdstid, men nu er han overbevist om, at det er den rigtige løsning.
- Medbestemmelse på arbejdstiderne giver også en større ansvarsfølelse overfor arbejdspladsen, mener han og udtrykker glæde over at være en del af en gruppe, der gør noget godt.
- Og man kan heller ikke være sur over, at man skal have en bestemt vagt, for man har selv været med til at bestemme det, supplerer Solveig Ilsøe, der også er social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen.

Et stærkt arbejdsfællesskab
I tæt konkurrence med andre arbejdspladser i FOA Vests område blev det stærke arbejdsfællesskab i Nordenskov Hjemmepleje en af de faktorer, der gav dem prisen som årets arbejdsplads.
- Et stærkt arbejdsfællesskab er en gruppe medarbejdere og en leder, der ved, at de afhængige af hinanden for at lykkes med deres fælles kerneopgave. Alle stiller deres kompetencer til rådighed og byder ind med faglige bidrag med borgeren i fokus. Jeg oplever, at i har et stærkt arbejdsfællesskab, understregede afdelingsformand Susanne Johannsen i sin tale ved præmieoverrækkelsen.