FOA Vest fraråder 12 timers vagter

Sommeren er tid for prøveballoner. FOA Vest siger nej til prøveballonen om 12 timers vagter på Social- og sundhedsområdet

Sommeren er over os og forhåbentligt, får de fleste af os en solrig og varm sommer.

Mange steder har det i år været svært at få vagter dækket ind med sommerafløsere, men jeg håber, at det er lykkedes, så sommeren på arbejdspladserne bliver tålelig.

Sommeren er den tid på året, man kalder agurketid i pressen - Altså et tidspunkt, hvor der ikke sker så meget, og der er tid til at sende prøveballoner op. Det lader til, at nogle ledelser også prøver dette. Jeg hørte på et kommunalt netværksmøde for tillidsvalgte på social- og sundhedsområdet, at nogle arbejdsgivere på området pusler med ideer om 12-timers vagter. Det må jeg på kraftigste fraråde, at man begiver sig ud i. Jeg hører, at det skulle være i forbindelse med fuldtidsprojektet - Altså det projekt, hvor alle stillinger udbydes som fuldtidsstillinger.

Der er nødvendigt at øge timetallene for at imødegå den arbejdskraftmangel, som allerede har indfundet sig. Men det betyder ikke, at man skal gå på kompromis med arbejdsmiljøet. Vi har flere gange overfor arbejdsgivere og politikere fremhævet, at det er arbejdsgivers ansvar at sammensætte arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt – altså lave stillinger, som man kan holde til og kan bestride til pensionsalderen uden at blive nedslidt.

Det vil kræve, at man igen sørger for at få indlagt ”pusterum” i løbet af arbejdsdagen, hvor det er muligt at få dannet relationer med borgeren, at man får flyttet nogle opgaver, så alle opgaver ikke skal løses i et tidsrum fordelt på fem timer, men man får planlagt hele arbejdsdagen, så man kan bruge sine ressourcer fornuftigt indenfor allerede eksisterende rammer.

Når arbejdsgiver i samarbejde med medarbejderne har løftet den opgave, er det min overbevisning, at langt flere kan se sig selv i fuldtidsstillinger på ældreområdet.

Det gælder i øvrigt på alle områder. Få nu lavet stillinger som man kan leve af, i stedet for at give alle de ekstra timer som merarbejde. Det vil i længden både gavne arbejdspladsen og medarbejderne samtidig med, at det vil give arbejdspladsen et meget bedre arbejdsmiljø og kontinuitet.

FOA Vest går nu i gang med kåringen af Årets Arbejdplads. Vi indsamler kandidater og vinderen kåres på Fælles Faglig Dag 4. oktober. Jeg håber, at rigtig mange kan fortælle den positive historie om deres arbejdsplad, til inspiration for arbejdspladser, der har det svært.

Jeg ønsker jer alle en rigtig god sommer.