FOA Vests hovedkvarter i Frodesgade 125A

FOA Vest er kommet godt i gang

Selvom Covid-19 er en uvelkommen gæst, der stadigvæk udfordrer os, har FOA Vest rettet blikket fremad - Vi sætter fokus på både arbejdsmiljøet og vigtige emner i forbindelse med kommunalvalget.

Vores opstart i FOA Vest er blevet lidt udfordret af en uvelkommen gæst, Covid 19. Til trods for det, har vi fået os indrettet i afdelingen. På grund af restriktionerne er dørene fortsat låste i afdelingen og på vores kontor i Varde og Grindsted. Men kontorerne er stadigvæk bemandet, selvom en del arbejder hjemmefra. Dog møder vi gerne frem til forhandlinger og samtaler, hvor der er behov for medlemmerne. Langt de fleste møder foregår dog virtuelt. Det er som altid muligt at få hjælp over telefonen, og er det nødvendigt med et fysisk møde, så kan det også lade sig gøre efter aftale.

Under Covid-19 har der været tæt kontakt med fællestillidsrepræsentanterne, om de udfordringer der har været på arbejdspladserne, og der har forståeligt nok også været mange henvendelser.

Vigtige opgaver venter

Da tidligere næstformand Ida Sørensen valgte at gå på efterløn, har afdelingsbestyrelsen valgt at konstituere Bente Skjøth som afdelingen arbejdsmiljøansvarlige frem til generalforsamlingen 2022 - Læs mere om den nye stilling i nyhedsbrevet.

Det er stadig vores ønske at sætte et særligt fokus på arbejdsmiljøet. Det psykiske arbejdsmiljø er udfordret på arbejdspladserne, hvilket har bevirket, at der på finansloven er afsat 10 millioner kroner til Arbejdstilsynet med henblik på vejledning og rådgivning på dette område. Det koster samfundet dyrt, at der er så mange, der psykisk er udfordret på deres arbejdspladser. Dette agter FOA Vest at forfølge, og det bliver ét af Bente Skjøths særlige interesseområder.

På finansloven er der tre punkter der er særligt interessante for FOA. Rekruttering på social- og sundhedsområdet, pædagogiske assistenter og minimumsnormeringerne samt hygiejnisk rengøring - Tre områder vi skal arbejde for at understøtte, særligt frem mod det forestående kommunal- og regionsvalg, som kommer til at sætte dagsorden det næste halve år.