Susannes 1. maj tale

1. maj blev igen i år desværre primært holdt online, da det stadigvæk ikke er muligt at mødes på grund af Covid-19-pandemien. Men i skal ikke snydes for en 1. maj tale fra FOA Vest, så afdelingsformand Susanne Johannsen stillede op foran kameraet - Se talen online på vores facebookside og læs den her.

1. maj er også anderledes i år, og vi kan ikke holde den sammen - desværre.

Det er 1. maj og vi fejrer Den Danske Model. Og det er ikke fordi, der ikke er noget at fejre. Vi markerer, at overenskomstforhandlingerne er ovre, og der er opnået det bedst mulige resultat. Er vi så helt tilfredse? NEJ

Årtiers lønefterslæb for offentlig faglærte grupper er ikke løst. Det løses ikke og KAN ikke løses ved overenskomstforhandlingerne. Her må de folkevalgte politikere på borgen træde til. Det er IKKE indblanding i Den Danske Model, at man retter op på årtiers ulighed i lønindplaceringer for faglærte - Så kom nu ind i kampen på Christiansborg.

I år skal vi til kommunal- og regionsvalg. Det er nu, vi skal fortsætte med at stille spørgsmålene til politikkerne om velfærdspolitikken: Hvordan vil I sikre et bedre arbejdsmiljø på de offentlige arbejdspladser? Tempoet er for højt, kravene for store, og der er for lidt indflydelse på eget arbejde. Det betyder, at flere går ned med stress og depression og ikke kommer tilbage i arbejde. Eller vælger faget fra, for at vælge et andet fag, der ikke har så stort et arbejdspres. Det er spild af gode og nødvendige ressourcer.

I september 2020 kom der endelig en bekendtgørelse om det psykiske arbejdsmiljø. Den har vi store forventninger til, at lederne bruger. Det kræver nok også nogle bedre normeringer. Det er her, politikkerne kommer ind: – Det er Jeres opgave at lave et råderum, der giver ledelserne mulighederne.

Der er aftalt minimumsnormeringer på det pædagogiske område. Vi vil have fokus på, at der også ansættes pædagogiske assistenter i stillingerne. De kan også gøre en forskel for børnene med deres uddannelse.

Der skal afsættes flere ressourcer til ældreområdet. Dette vil vi også holde øje med. Der er brug for flere ressourcer, så vi undgår, at folk bliver syge.

Sidst men ikke mindst skal der være en tak til jer alle for indsatsen under Covid-19-pandemien. I har alle været med til at sikre, at velfærden har fungeret under pandemien.

I ønskes alle en god 1. maj.