Navnebeskyttelse til medarbejdere i sundhedsvæsnet er på vej!

I sidste uge blev beslutningsforslag B35 vedtaget i folketinget.
B35 startede som et borgerforslag stiftet af blandt andet FOA-tillidsrepræsentanter fra socialpsykiatrien i Storkøbenhavn, som krævede navnebeskyttelse til medarbejdere i sundhedsvæsnet i Danmark.

Borgerforslaget fik ikke nok underskrifter til at nå folketinget, men en af stifterne, Emil Lemvig, tog sagen i egen hånd og iværksatte et kæmpe lobbyarbejde for at flere skal undgå hvad han selv blev udsat for – nemlig at blive opsøgt på sin adresse af en psykisk syg mand, som Emil havde stiftet bekendtskab med gennem sit arbejde.

Du kan blandt andet se en dokumentarudsendelse om Emils kamp på TV2 Play, den hedder ”sagen i egen hånd”.

Hvad sker der så nu?

Folketinget er enige om at sikre at medarbejdere i sundhedsvæsnet får mulighed for at blive identificeret med anden entydig identifikation end navn, men nu starter forhandlingerne om hvordan. I FOA håber vi på det ender ud i en ændring af journalføringsbekendtgørelsen – vi følger tæt med.