Vedtægter for Pædagogisk sektor
§1
Stk. 1
Sektoren hører obligatorisk under FOA Randers og underkastet disse love.
Et medlem hører altid til den sektor, faggruppen tilhører.
Økonomien i sektoren vedtages af fagforeningsbestyrelsen - efter budgetindstilling fra sektorbestyrelsen.
Stk. 2
Sektoren har blandt andet kompetence til, under ansvar overfor fagforeningsbestyrelsen, at varetage:
- Faglige og organisatoriske tiltag i henhold til fagforeningens grundlag og formål indenfor sektorens områder, herunder udvikling af fagligheden og udvikling af arbejdspladserne i samarbejde med faggrupperne
- At forhandle og afslutte alle faglige sager indenfor sektorens område i overensstemmelse med generalforsamlingens og fagforeningsbestyrelsens beslutninger
- De overenskomstspørgsmål som vedrører sektoren specielt
- Indhentning af specielle overenskomstkrav
- Sektorens egne erhvervsfaglige uddannelser, herunder elevarbejde, efter- og videreuddannelse samt strategier for kvalifikations- og kompetenceudvikling
- Information og kommunikation indenfor sektorens områder
- Indstille sektorbudget til fagforeningsbestyrelsen i sammenhæng med fagforeningens budgetlægning
§ 2 Sektorbestyrelse
Stk. 1
Sektoren ledes af en bestyrelse valgt af og blandt sektorens medlemmer på sektorårsmødet.
Sektorårsmødet vælger sektorens daglige ledelse, bestående af formand og næstformand. Derudover vælges 9 bestyrelsesmedlemmer samt 5 suppleanter.
Stk. 2 Konstituering af sektorformand/sektornæstformand
Går en sektorformand eller sektornæstformand i utide, kan sektorbestyrelsen med tre/fjerdedele af stemmerne tage de nødvendige beslutninger om at konstituere til førstkommende ordinære sektorårsmøde.
Kan der ikke opnås enighed om konstituering af sektorformand eller sektornæstformand, indkaldes der til ekstraordinært sektorårsmøde.
Øvrige poster, der bliver ledige i utide, og hvortil der ikke er valgt suppleanter, står ubesatte til førstkommende ordinære sektorårsmøde.
Sektorbestyrelsen fastlægger selv sin forretningsorden.
§ 3 Sektorårsmøde
Stk. 1
Sektorårsmødet afholdes hvert andet år (i ulige år) i 1. halvår.
Sektorårsmødet er beslutningsdygtigt - uanset det fremmødte antal.
Stk. 2 Indkaldelse
Bestyrelsen indkalder til årsmødet mindst 8 uger før afholdelse. Indvarsling sker ved advisering på fagforeningens hjemmeside med angivelse af en foreløbig dagsorden og dato for sidste frist for indsendelse af forslag, der ønskes behandlet på årsmødet samt oplysning om, hvem der er på valg, og om de modtager genvalg.
Forslag, herunder forslag til personvalg, der ønskes behandlet på årsmødet, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 kalenderdage før årsmødet.
Forslag kan efterfølgende stilles af sektorbestyrelsen.
Forslag skal være underskrevet med navn og medlemsnummer eller fødselsdato.
Er forslagsstiller eller en repræsentant for denne ikke tilstede under årsmødet, kan forslaget ikke behandles eller sættes til afstemning.
Stk. 3 Dagsorden
Dagsorden bliver bekendtgjort på fagforeningens hjemmeside senest 8 kalenderdage før sektorårsmødet.
Sektorårsmødets dagsorden skal minimum indeholde:
- Beretning
- Indkomne forslag
- Valg
På sektorårsmødet føres protokol over vedtagne beslutninger.
Stk. 4 Valg
Sektorårsmødet vælger:
Sektorformand som er lønnet, og sektornæstformand, som er ulønnet.
Sektorårsmødet vælger 9 bestyrelsesmedlemmer og 5 suppleanter (suppleanterne er ikke personlige) ud fra følgende fordeling:
4 repræsentanter for dagplejerne og 2 suppleanter.
1 repræsentant for dagplejepædagogerne/pædagogiske konsulenter og 1 suppleant.
4 repræsentanter for pædagogmedhjælpere og 2 suppleanter (dækker også omsorgs- og pædagogmedhjælpere på specialområdet).
Valgene gælder for 4 år.
Såfremt der ikke, inden fristen for opstilling af kandidater til bestyrelsen, er indkommet forslag, kan medlemmer fremmødt på årsmødet opstille til den ubesatte post, uanset hvilken faggruppe man måtte tilhøre. Såfremt der er flere kandidater til posten, vil den kandidat, der tilhører den ubesatte faggruppepost, have fortrin. Valget er i så fald gældende frem til næste sektorårsmøde.
Sektorårsmødet vælger 2 repræsentanter og 2 suppleanter til fagforeningsbestyrelsen. Suppleanter er ikke personlige.
Elever og pensionister er ikke valgbare.
Stk. 5 Valgår
Dagplejere og dagplejepædagoger/pædagogiske konsulenter vælges på hvert andet årsmøde (første gang i 2025)
Pædagogmedhjælpere og omsorgs- og pædagogmedhjælpere vælges på hvert andet årsmøde (første gang i 2027)
Stk. 6 Afstemning
Ved valg af formand og næstformand kræves over halvdelen af de afgivne gyldige stemmer, med mindre kun en kandidat er bragt i forslag.
Navne på de sektorvalgte samt valgåret kan ses på fagforeningens hjemmeside.
Øvrige beslutninger, herunder øvrige personvalg, kan afgøres ved almindeligt stemmeflertal og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning skal finde sted, når en af de fremmødte kræver det.
§ 4 Ekstraordinært årsmøde
Der kan til enhver tid indkaldes til ekstraordinært sektorårsmøde, når sektorbestyrelsen finder det nødvendigt. Endvidere når mindst 25 af sektorens medlemmer skriftligt fremsætter begæring herom med angivelse af, hvad der ønskes behandlet.
Mindst 50 % af de pågældende medlemmer skal møde frem til det ekstraordinære sektorårsmøde.
§ 5 Faggrupper
Stk. 1
Sektoren har det overordnede ansvar for arbejdet med faggrupperne. Faggrupperne har kompetence til at træffe beslutninger om forhold, der alene angår den enkelte faggruppe.
Stk. 2 Faggruppeopdeling
Udgangspunktet for faggruppeopdelingen er de landsdækkende overenskomstgrupper.
§ 6 Klubarbejde
Stk. 1 Klubdannelse
Under sektoren kan der dannes klubber.
Der skal tage initiativ til, at der dannes de fornødne klubber.
Oprettelse af klubber skal behandles i sektorbestyrelsen.
Således vedtaget på Pædagogisk sektors årsmøde den 12. marts 2025