Nyt fra Afdelingsgeneralforsamlingen

FOA Odense holdt generalforsamling tirsdag den 26. april 2022

Aftenen startede med et oplæg om arbejdsglæde med Jon Kjær Nielsen, som gerne vil skabe arbejdspladser, som medarbejderne vitterlig holder af - ikke bare holder ud! Foredraget havde fokus på praktiske fifs og værktøjer, som deltagerne kan bruge med det samme.

Herefter var der varm buffet, inden selve generalforsamlingen gik i gang kl. 19.30.

Efter dirigenten havde fastslået, at alle formalia var på plads, aflagde Afdelingsformand Nina Skov-Lauridsen afdelingsbestyrelsens beretning, som blandt andet kom ind på følgende emner:

• OK21 og de efterdønninger, der kom i forbindelse med resultatet og sygeplejerskernes strejke
  • Lønkommissionens arbejde, der netop nu er utroligt vigtigt for at få løftet lønnen for dem, der tjener mindst - ikke mindst i lyset af de prisstigninger vi har set i løbet af den seneste tid
  • Frem mod OK24 har FOA igangsat et stort lokallønsprojekt med særligt fokus på lønnens sammensætning. Til september har Forbundet lavet et stort løntræf for 1800 tillidsrepræsentanter, med det formål at klæde dem rigtig godt på, til at gå ud og kæmpe for at trække så mange lønkroner hjem til medlemmerne som muligt
  • FOA Odenses 362 tillidsvalgte - både AMR og TR - og lidt om vores tilbud til dem
  • FOA Odenses organiseringsprojekt - vigtigheden af at få kontakt til alle nye ansatte på arbejdspladserne og få dem med i FOA-fællesskabet
  • Der var en kort gennemgang af, hvordan FOA Odenses forskellige sekretariater er kommet igennem det seneste år
  • A-kassen oplever det laveste antal ledige i flere år. Man har gode erfaringer med A-kasseforsøget, hvor de nye ledige alene kommer i A-kassen i de første 13 uger - først herefter skal de i berøring med Jobcenteret
  • Struktur - der kommer ikke en ekstraordinær kongres i 2022 - i stedet forlænges den ordinære kongres i 2023 med en dag. A-kassens struktur skal der gøres noget ved nu, da vi ellers inden for en kort årrække ser ind i kæmpestore årlige underskud. Beslutning herom træffes 14. juni 2022
  • Letbanen - som igen forhaler vejen frem mod den længe ventede retssag om erstatningen for det eksproprierede areal

Beretningen blev enstemmigt godkendt efter en kort debat.

Regnskabet blev fremlagt af FOA Odenses bogholder Henning Madsen, som kort og præcist opridsede de væsentligste tal. FOA Odense kommer ud af 2021 med et mindre overskud, som henlægges til formuen.

Indkomne forslag Afdelingsbestyrelsen og Lovudvalget havde indstillet forslag om følgende ændringer til Afdelingslovene:

• Indkomne forslag til generalforsamlingen skal fremadrettet tilsendes på FOA Odenses mail: odense@foa.dk
  • Afdelingsbestyrelsen kan udsætte/aflyse generalforsamlingerne ved force majeure - fx en pandemi
  • Antallet af medlemmer i Social- og sundhedssektoren er 9 (i stedet for 8) + formand og næstformand samt 2 suppleanter, hvilket er vedtaget tidligere, men ved en forglemmelse ikke er skrevet ind i Afdelingslovene.
  • Ved sammenlægningen af Kost- og servicesektoren og Teknik- og servicesektoren til en sektor - Servicesektoren - i 2017, blev der lavet et protokollat til FOA Odenses love, der sikrede ligelig repræsentation fra de gamle sektorer i Servicesektoren. Dette skulle evalueres efter 3 år, hvilket Servicesektoren gjorde klar til i 2020, men grundet Corona blev alle generalforsamlinger aflyst. Nu har Servicesektorens generalforsamling godkendt et forslag om at lade protokollatet udgå, da alle i sektorbestyrelsen er enige om, at de er godt rystet sammen og føler sig som en samlet bestyrelse.
  • Afdelingsbestyrelsen beder om mandat til at arbejde med FOA Odenses videre fremtid. Der ligger nogle mulige scenarier i den nære fremtid, som kan udfordre FOA Odenses fortsatte virke på vores nuværende placering i Odense. Dels er der udsigt til at A-kassen flytter, hvilket giver en manglende lejeindtægt, og dels er det endnu uafklaret, om Letbanens etape 2 vedtages og den resterende del af vores parkeringspladser ud mod Vesterbro eksproprieres. Derfor beder Afdelingsbestyrelsen om mandat til at undersøge alternativer - der kan være tale om at finde en ny lejer, finde en alternativ adresse, bygge nyt, finde et egnet lejemål - mulighederne er mange.

Ovennævnte forslag blev sat til afstemning enkeltvis, og alle blev enstemmigt vedtaget.

Valg af:

• Afdelingsformand Nina Skov-Lauridsen blev valgt for 4 år uden modkandidat. Nina takkede for valget og lovede at fortsætte med at arbejde for, at FOA Odense er medlemmernes bedste valg
  • 4 bestyrelsesmedlemmer for 2 år og 1 bestyrelsesmedlem for 1 år

For 2 år: Berit Lydal Kjær 136 stemmer

Kåre Villadsen 132 stemmer

Anne-Dorthe Brogaard 129 stemmer

Birgitte Poffler 127 stemmer

For 1 år: Jeannette Nielsen 124 stemmer

Ej valgt: Peer Reinholdt Iversen 112 stemmer

• Bilagskontrollant Gitte Razniak blev valgt for 2 år uden modkandidat
  • Fanebærersuppleant Zenia N. S. Olsen blev valgt for 2 år uden modkandidat
  • Statsautoriseret/registreret revisor: Revisionsinstituttet blev valgt efter Afdelingsbestyrelsens indstilling

I pausen under stemmeoptællingen var der igen i år Amerikansk Lotteri med mange fine præmier.

Under afslutningen ønskede afdelingsformand Nina Skov-Lauridsen de ny- og genvalgte tillykke og sagde at bestyrelsen glæder sig til samarbejdet.

Der var også en tak til Peer Reinholdt Iversen for hans kandidatur.

En stor tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer Hanne Karin Hansen og Anders Jensenius Møller for deres mangeårige arbejde i bestyrelsen.

Samt tak til de medarbejdere fra afdelingen, som havde ydet en stor indsats for at få generalforsamlingen til at spille.