Nyuddannet Pædadogisk Assistent Belinda

Lønforhøjelse, ny titel og en kæmpestor faglig stolthed, Tillykke til Hold M-PAU 29

”Den livserfaring I besidder, skal I tage med jer ud i praksis. Ikke at sige, at I skal være private i jeres profession, men I skal være personlige og udvise et stærkt personligt og fagligt funderet engagement.”

Med disse ord blev 19 nyuddannede Pædagogiske Assistenter, d. 30. Januar, sendt ud i verden fra Professionsskolen Carlsberg i København af deres underviser Nikolaj Moe Jørgensen. (Underviser og koordinator på PAU Københavns Professionshøjskole)

Normalt bliver medlemmerne i FOA Nordsjælland uddannet til pædagogiske assistenter på SOPU i Hillerød, men tre af vores medlemmer har taget den daglige tur til Københavns Professionsskole for at tage merituddannelsen som pædagogisk assistent.

Alle tre kommer med flere års erfaring som Pædagogmedhjælpere, og har gennem deres ret til uddannelse valgt, at det skulle være den pædagogiske assistent uddannelse, de ville ind på.
Det er uden tvivl modigt at gå i gang med en uddannelse, når hverdagen førhen har betydet trygge omgivelser og kendte kollegaer - og så endda så langt væk.

Belinda Svendsen har gennem længere tid ønsket uddannelsen, og med hjælp fra Sektorformand Rie Hestehave fik hun en uddannelsesaftale i hus.

Da muligheden for at starte uddannelse ikke bød sig på SOPU, valgte Belinda at søge ind til Københavns professionsskolen.
Mødet med det pædagogiske miljø og fordelen ved, at lærerne bogstaveligt talt er dem, der har skrevet lærebøgerne, har efterladt et stort indtryk på Belinda, som havde inviteret FOA Nordsjælland med til afslutningen.

Uddannelsen har været med til at flytte både personlige og faglige grænser for Belinda, så selvom der ligger en god lønforhøjelse ( 6 løntrin i grundlønnen) i at uddanne sig, har det vigtigste været, den faglige styrke, som hun er kommet ud af uddannelsen med.

Talen fortsatte:
”Jeres evne til at etablere et godt fællesskab er noget, I skal tage med jer ud i praksis. Her vil I møde forskellige kollegaer med forskellige agendaer. Det er vigtigt, at I er medskabende til positive og anerkendende kollegiale fællesskaber. Fællesskaber der giver plads og kan rumme forskellighed. Hvor både Perle-Lone, Sports-Bjarne, Natur-Troels, Teater-Tom og Køkken-Rikke føler sig velkomne.”

Den pædagogisk assistent er uddannet til at kunne reflektere over sin praksis, og praktisere på baggrund af sit teoretiske fundament. I FOA Nordsjællands øjne bør den pædagogiske assistent være en fast del af fremtidens pædagogiske arbejdsfællesskab.

Uddannelsen, som på ordinært forløb tager ca. 2,5 år, kan gennemføres på 42 uger, hvis man har mere end 2 års relevant erhvervserfaring.
Vil du vide mere om uddannelsen som pædagogisk assistent, eller hvor du kan tage den, så kontakt din tillidsrepræsentant/fællestillidsrepræsentant.