Procedure vedr. valg og genvalg af tillidsrepræsentant (TR)

Som udgangspunkt, men mindre andet er angivet på valgblanketten, er TR i KLS valgt for 4 år.

Nedenfor er beskrevet hvordan valgproceduren foregår i forhold til ny- eller genvalg af en tillidsrepræsentant (TR).

Den nuværende TR indkalder til valg ved valgperiodens udløb, eller når vedkommende bliver kontaktet herom fra KLS.

Indkaldelsen til valg bør være ved et opslag som er tilgængeligt for alle (måske på en fælles opslagstavle i frokoststuen). 

Er der ikke en TR i forvejen, kan den som gerne vil være TR indkalde til valgmøde, og kan få hjælp til at udarbejde indkaldelse (valgplakat) herinde. 

På indkaldelsen skal der være plads til at andre som måtte være interesserede i at blive TR, kan skrive sig på, og det er kun organiserede som er valgbare, men alle som er omfattet af én FOA/KLS´s overenskomster kan stemme til valget. Der sættes på opslaget en frist for opstilling som TR, og fristen bør som minimum være 7 hverdage før selve valghandlingen. 

Efter valget, som kan foregå ved håndsoprækning eller ved skriftlig afstemning (og fuldmagt fra dem som ikke kan være til stede under valghandlingen efter forudgående aftale) kan den vedhæftede anmeldelsesblanket udfyldes, underskrives og indsendes til KLS@foa.dk fra en sikker postkasse, og ellers kan den indsendes via din digitale postkasse. 

Herefter godkender KLS valget, underskriver anmeldelselsesblanketten og orienterer ved kopi af anmeldelsen arbejdsstedet, og den nyvalgte TR vil modtage velkomstbrev orientering om TR-kurser m.m. fra KLS. 

Det er vigtigt, ikke mindst i forhold til dokumentation overfor arbejdsgiver, at valgdato og valgperiode anføres på blanketten.

Du er naturligvis velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål vedr. afvikling/afholdelse af TR-valg.