OBS! Nyt om arbejdsbetinget håndeksem

Kære medlemmer

Der er rigtig mange af jer, som arbejder med vådt arbejde- og handskebrug til dagligt. Dette gør I bl.a., i form af, at have våde hænder når I gør rent, eller når I tilbereder mad i køkkenet, ligesom at mange af jer bruger handsker (enten latex, plast mv.), ifm. jeres rengøringsarbejde- eller når I arbejder i køkkenet.

Der er ligeledes en del af jer efterhånden, som er bekendt med, at håndeksem er optaget på erhvervssygdomsfortegnelsens G.1 og G.2, og at det fremgår vejledningen til Erhvervssygdomsfortegnelsen, at man skal have våde hænder i mindst 2 timer dagligt i gennemsnit, eller have haft hyppig håndvask mindst cirka 15-20 gange dagligt, eller haft brug af handsker (for eksempel latex eller plast) i mindst 2 timer dagligt i gennemsnit, for at håndeksem kan anerkendes indenfor fortegnelsen. Der bliver altid foretaget en konkret vurdering i sagerne, og oftest vil I qua jeres arbejde, både være udsat for vådt arbejde- og handskebrug.

Ny forskning- og vigtig afgørelse fra Ankestyrelsen tyder dog på, at flere sager om håndeksem bør anerkendes

Det er dog FOA/KLS’ opfattelse, at endnu flere sager om håndeksem, bør anerkendes. Ankestyrelsen har ved afgørelse af 19/4-2022 henvist til en artikel omhandlende arbejdsrelateret håndeksem, hvoraf det bl.a. konkluderes, at vådt arbejde helt ned 30 minutter pr. dag, giver en markant øget risiko for udvikling af håndeksem. Dette er således en mindre eksponering, end hvad de nuværende krav som fremgår af vejledningen til erhvervssygedomsfortegnelsen er.

I den konkrete afgørelse, var tilskadekomne ansat som rengøringsassistent, og varetog klassiske arbejdsopgaver- og funktioner indenfor rengøring, og dvs. rengøring af lokaler- og badeværelser/toiletter og gulvvask. Udover, at Ankestyrelsen henviste til artiklen nævnt ovenfor, vurderede Ankestyrelsen i den konkrete sag også, at vådt arbejde helt ned til 2-2½ time ugentligt, var tilstrækkeligt til at anerkende den irritative håndeksem som erhvervssygdom.

Afgørelsen er således højst relevant for FOA/KLS mange medlemmer, som netop varetager de selv samme opgaver, og oftest er udsat for den samme eksponering.

Jeg har tidligere fået afvist min arbejdsskadesag, fordi mine hænder ikke var tilstrækkelige udsat for vådt arbejde – hvad skal jeg gøre?

Har du tidligere fået afvist din arbejdsskadesag, under henvisning til, at du ikke har været udsat for hudbelastende arbejde f.eks., vådt arbejde i 2 timer om dagen, men at du som minimum f.eks. har haft vådt arbejde i 30 minutter eller mere eller har været udsat for vådt arbejde helt ned til 2-2½ time ugentligt, opfordres du til at kontakte FOA/KLS arbejdsskadekonsulent, Michelle Khaleque, på 46 97 15 12, da det kan være, at arbejdsskadesagen på baggrund af den nye forskning- og Ankestyrelsens afgørelse af 19/4-2022, skal søges genoptages.

HUSK, at FOA/KLS’ bistand med arbejdsskader altid forudsætter et fagligt medlemskab af KLS, og at arbejdsskaden ikke er opstået FØR indmeldelsen i FOA/KLS.