Sådan gik det på Madens Folkemøde 2023

KLS-medlem Yvonne, køkkenansat i Børnehuset Stavlundvej/Tårnby deltog i år

I år er det 4. gang, at der blev afholdt Madens Folkemøde på Engestofte Godt, på Lolland. Foruden debatter, workshops, smagninger og smagsværksteder, var der i år også  et samarbejde med ”planteløftet". Her var det muligt at tilmelde sig 3 Masterclass, primært for køkkenprofessionelle.

Jeg havde sammen med min gode køkkenkollega Helle fra Køge på forhånd udvalgt 3 emner, som vi var interesseret i.

Den første Masterclass omhandlede bælgfrugter. 100 g bælgfrugter om dagen: Hvordan får man bælgfrugter til alle måltider?. Hvilke bælgfrugter egner sig bedste til kold mad? osv. Vi fik en smagsprøve på en dejlig kransekage med Ingrid ærter og marcipan.

Næste Masterclass var om brugen af og variation over sæson grøntsager. Her var 2 unge kokke fra den Københavns restaurant ”Baka d'Busk”. Her har man stor  fokus på madspild, sæson grøntsager og opbygning af grøntsagsretter. Mens de fortalt om deres visioner, lavede de en grøntsagsgryde,  som der efterfølgende var smagsprøve på.

3. og sidste Masterclass omhandlet nordisk tempeh, som er et grønt alternativ til kød - fremstillet efter indonesiske fermenteringsmetoder  med bl.a danske hestebønner. Her hørte vi om anvendelsesmuligheder, tilberedningsmetoder og tilsmagning . Også her var der smagsprøver.

Alt i alt en dejlig dag fyldt med indtryk, sol, sommer, nye viden og inspiration.