En gennemgang af lønsedlen kan være penge værd

Kære alle

I KLS får vi ofte henvendelser fra medlemmer vedr. manglende forståelse af deres lønseddel. Heldigvis er der ikke altid fejl i dem, MEN vi finder desværre også ofte fejl af forskellige slags. Det kan være alt fra manglende centralt aftalte lønstigninger efter 2 og 5 års erfaring på overenskomsten til forkert grundlønstillæg, pensionsprocent, manglede betaling for at være på arbejde på bestemte tidspunkter af døgnet og dage m.m.

Eks. skal man jo have helligdagstillæg, hvis man er på arbejde på en søndag, 1. og 2. juledag eller på en dag, der betragtes som en helligdag, fx. 24. december.

Hvis man er i tvivl, om hvorvidt man får den korrekte løn og derfor henvender sig til KLS, så er det altså vigtigt, at man forinden har gjort sig nogle tanker om, hvad det er man er i tvivl om, eller hvor man mener, at der er fejl.

I KLS kan vi jo ikke på forhånd vide, om I har været indkaldt på en søndag, som ellers var en fridag, eller om I møder kl. 04.00 om morgen eller først møder kl. 07.00. Disse oplysninger har vi behov for, hvis vi skal kunne lave et løntjek. Og derfor kan en henvendelse om et løntjek desværre være en langvarig proces, fordi der kan gå noget tid med at skaffe disse oplysninger og dokumentation fra jer.

Et medlem har kontaktet os i KLS, fordi hun var i tvivl, om hun fik den korrekte løn. Hun er ansat til at arbejde dels på et fritidshjem, men også på en skole. Hun har dog de fleste timer på fritidshjemmet og kun 1 time om dagen på skolen.

I ansættelsesbrevet står der dog, at hun er ansat på det, vi kalder en skolebrøk. Det betyder, at selvom hun arbejder 30 timer om ugen, så får hun kun værdien af ca. 27,23 timer udbetalt i løn pr. uge.

Årsagen til dette er, at man som skolebrøksansat kun er ansat til at arbejde 201 dage om året i Københavns Kommune. Skolerne jo har lukket op til en del helligdage, såsom de tre dage før Påske, indeklemt fredag efter Kristi himmelfartsdag, før og efter jul m.v. Disse dage skal de skolebrøksansatte ikke på arbejde, men det er heller ikke at betragte som feriedage - men det vi kalder for tjenestefrie dage uden løn. Dage som de skolebrøksansatte så selv betaler for, ved kun at få en del af deres løn udbetalt - selv om de arbejder flere timer, end de får løn udbetalt for hver måned.

Dette medlem har dog de fleste af sine timer på fritidshjemmet, og hun har derfor ikke tjenestefri de dage, som hendes kollegaer - som kun er på skolen - har, så i dette tilfælde er det ikke korrekt, at hun kun har fået udbetalt en del af sin løn.

Medlemmet skal derfor med tilbagevirkende kraft have udbetalt værdien af forskellen mellem de 30 timer og de 27,23 timer pr. uge = 2,76 timer pr. uge i løn, pension og ferietillæg, fra hun blev ansat på skolebrøk og frem til nu.

Det drejer sig om ca. 12 timers løn pr. måned, som hun har fået udbetalt for lidt. Så der vil komme en pæn sum penge til udbetaling, når vi har fået opgjort den manglende løn m.m.

Vi hjælper kun med at udrede disse lønfejl for jer, som er medlem hos KLS. Og vi hjælper kun med de sager, der er opstået, mens man har været medlem. Og altså ikke sager fra perioden før medlemskabet. Man kan jo heller ikke komme til et forsikringsselskab og tegne en forsikring, der dækker en bil, der er stjålet og brændt ned, før man købte forsikringen.