Løntillæg ifm. uddannelse

Et KLS-medlem, som i 2015 havde taget uddannelse til rengøringstekniker under sin ansættelse hos den arbejdsgiver, hvor hun fortsat er ansat, fik i forlængelse af endt uddannelse ikke det tillæg, der i henhold til overenskomsten skal udmøntes, når man har fået uddannelsen til rengøringstekniker.

Tillægget er steget gennem tiden, og svarer i gennemsnit til ca. kr. 4.500,- om året, så vores medlem vil modtage ca. kr. 36.000. Dertil pension og ferietillæg af det manglede beløb. I fremtiden får hun dette tillæg hver måned som en del af sin faste løn.

Når man får lov til at tage uddannelse til rengøringstekniker eller til erhvervsuddannet serviceassistent hos en arbejdsgiver i arbejdstiden og forsat skal være ansat hos samme arbejdsgiver efter endt uddannelse, så tager man sin erfaring som ikke-faglært rengøringsmedarbejder med sig over i den ”nye” ansættelse på en ny overenskomst sammen med øvrige ansættelsesrettigheder - så som jubilæumsdato, opsigelsesvarsel, erfaringsdato m.v.

Det er ikke altid, at arbejdsgiver er opmærksom på disse ting, så kontakt os, hvis du i forbindelse med uddannelse til rengøringstekniker eller til erhvervsuddannet service assistent ikke har fået et løntillæg til din løn fra din ansættelse i en kommune.

Også i denne sag var det en fordel for vores medlem at være medlem her i KLS – ellers havde hun nok ikke modtaget tillægget med tilbagevirkende kraft og fremover i sin ansættelse.

Undervejs i forløbet med arbejdsgiver mente arbejdsgiver også, at der kun skulle efterbetales for 5 år tilbage i tiden. Men det går ikke, når medarbejderen har været uvidende om sin lønmangel og rettigheder i den forbindelse.