PenSam Arbejdsmarkedspension

Kære medlemmer

Er du i arbejde og har overstået pensionskarensen? Så er du omfattet af en arbejdsmarkedspension under PenSam.

I pensionsordningen er der også tilknyttet forskellige gruppeforsikringer, så som:

-Kritisk sygdom

-Hold fast forsikring

-Dødsfald forsikring

-Børneforsikring

-Forsikring ved tilkendelse af en førtidspension

Disse gruppeforsikringer er man som udgangspunkt automatisk omfattet af, hvis man har et pensionsbidrag på mindst kr. 900,- om måned. Du bør kunne se på din lønseddel, hvor meget der indbetales på din pensionsordning fra din arbejdsgiver - hvis du er ansat i en kommune, region eller under staten på en offentlig FOA overenskomst.

De fleste af disse forsikringer ophører, når du opnår din individuelle folkepensionsalder. Dog ophører børneforsikringen, når barnet er fyldt 21 år.

Dødfaldsforsikringen er på kr. 475.000 lige nu og bliver udbetalt til dine efterladte, hvis du er så uheldig at dø, før du har opnået din folkepensionsalder.

Vi har desværre kendskab til en meget kedelig og sørgelig sag, idet vi havde et medlem der for ca. 2 år siden på en rejse hjem til sit hjemland, blev syg med malaria og døde af det efterfølgende.

Medlemmet havde ingen børn eller ægtefælle, der kunne arve summen på de kr. 475.000 i Danmark, men til gengæld søskende i hjemlandet.

Men da der ikke var lavet testamente og hendes søskende bor i et afrikansk land - hvor man ikke på samme måde, som i Danmark har dåbsattest m.v., så har det - med advokatbistand -  taget næsten to år at få klarhed/bevis for, om hendes søskende virkelig er hendes biologiske søskende.

De kr. 475.000 er nu skrumpet ind til under kr. 10.000 til hendes søskende. Resten er blevet brugt til at betale for advokat, afgift til staten/SKAT m.v.

Medlemmet havde de seneste ca. 5 år før hun døde, været forbi mit konto hver sommer og spurgt ind til, hvordan hun kunne sikre sin familie i Afrika bedst, men fik aldrig taget sig sammen til at gøre noget ved sagen. Og endte så desværre med at dø, før hun fik oprette et testamente eller givet anden besked til PenSam om sit ønske.

Husk derfor at undersøge hvem du vil have, der skal arve dig, hvis du er så uheldig at dø, før du har opnået folkepensionsalder. Døden kommer som regel ubelejlig og kan komme til os alle, mens vi mindst venter det.

Har du familie i udlandet, som du gerne vil have skal arve dig - så husk at få orden på papirer m.m., før det er for sent.

De danske begreber om familieforhold er ikke på samme måde, som i mange af de lande som en del af jer medlemmer kommer fra. Så medmindre man er blodrelateret familie og har dokumentation på det, så er det vigtigt at få orden på papirarbejdet, før uheldet/døden indtræffer.

Din pension er en stor del af din løn, så derfor bør du også vise interesse for, hvad din pension indeholder, og hvilket betingelser der er tilknyttet den. Ligesom du også bør overveje, om du kan/bør ændre på noget, til gavn for dig selv eller din familie.

Vi holder et fyraftens TEAMS møde den 14. juni, hvor jeg vil gennemgå mere i detaljer, hvad der er af gruppeforsikringer i din pensionsordning og betingelser for disse. Og hvordan du evt. kan lave om på din pensionsordning og spare en større sum penge op som ratepension m.m.

Ses på TEAMS? Du kan læse mere om mødet HER.

Husk også at du kan få tilbud om både bank- og forsikringsskift. For en del FOA medlemmer er der penge at spare ved at skifte til PenSam Bank og Forsikring. Det er gratis at få et tilbud, og du kan endda også få rabat som FOA medlem.