Har du fået for lidt udbetalt i boligstøtte fra Udbetaling Danmark?

Har du oplevet, at din boligstøtte er blevet nedsat, fordi dine dagpenge eller din efterløn er blevet udbetalt senere, end den plejer? Så har du nu mulighed for at få din sag genoptaget hos Udbetaling Danmark.

FOAs A-kasse udbetaler dagpenge og efterløn den sidste hverdag i måneden. Der kan dog være situationer, hvor dagpenge eller efterløn ikke kan udbetales med det samme og derfor bliver udbetalt et par dage senere - i begyndelsen af en ny måned. Typisk vil dette betyde, at man får udbetalt dagpenge eller efterløn 2 gange i samme måned. Fx udbetales januar måneds dagpenge den 1. februar og februar måneds dagpenge den 28. februar.

Nedsat eller mistet boligstøtte
Flere FOA-medlemmer har oplevet, at dette har medført, at deres boligstøtte er blevet nedsat, eller at de helt har mistet retten til boligstøtte i den måned, hvor de får 2 udbetalinger. Dette skyldes, at Udbetaling Danmark har vurderet, at man har haft så høj en indtægt i den pågældende måned, at man ikke har haft ret til boligstøtte – uanset at den ene udbetaling vedrører måneden før.

Forkert praksis
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har nu meddelt, at Udbetaling Danmarks praksis er forkert. En udbetaling af ydelser skal medregnes til den måned, som ydelsen vedrører – og ikke i den måned, hvor ydelsen er udbetalt.

Kontakt Udbetaling Danmark
Hvis du har oplevet at miste boligstøtte og vil have din sag genoptaget, skal du kontakte Udbetaling Danmark på tlf. 7012 8063 eller ved at logge ind på Borger.dk og sende en besked via digital post.