Ny film til ledige medlemmer: Det skal du spørge arbejdsgiverne om

Skal jeg kontakte arbejdspladsen, før jeg søger jobbet? Og hvad skal jeg så sige? De spørgsmål hører vi tit i FOAs A-kasse, når vores ledige medlemmer søger hjælp til at skrive en jobansøgning. Derfor har vi lavet en film, hvor nogle arbejdsledere på FOAs fagområder kommer med gode råd til, hvordan man kontakter arbejdspladsen, før man skriver en jobansøgning.

Mange ledige er bange for at kontakte den arbejdsplads, de søger job på, fordi de er bange for at dumme sig, så de ikke får jobbet.

Forbered dig
Men hvis man forbereder sig godt og stiller nogle relevante spørgsmål, kan man tværtimod komme forrest i køen, når der skal indkaldes til jobsamtale. Det fortæller arbejdsledere i en ny film på FOAs A-kasses hjemmeside. Arbejdslederne foretrækker ansøgere, der virker interesserede i jobbet og spørger til det faglige indhold i arbejdet og på arbejdspladsen. Det kan f.eks. være arbejdspladsens værdier, nogle aktuelle projekter, organiseringens af arbejdet mv. Det er derfor godt at orientere sig på arbejdspladsens hjemmeside, før man ringer til en arbejdsplads.

Spørg aldrig om ...
Vi har også spurgt arbejdslederne, hvad man for Guds skyld ikke må spørge om. Svaret er: alt, hvad der handler om din egen bekvemmelighed, f.eks. lønforhold, arbejdstider, ferier, frokostordning osv. Det må vente til jobsamtalen, hvis man er heldig at komme så langt. Og så skal man selvfølgelig heller ikke spørge om noget, der står klart og tydeligt i jobannoncen.

Andre film
Filmen er den første af en række, som FOAs A-kasse laver til sine ledige medlemmer. De kommende film vil bl.a. give gode råd om jobansøgninger og jobsamtaler.

Se den nye film og de gode råd

Konsulent Birgitte Linea Munch, bilm@foa.dk, tlf. 45 97 2552
Konsulent Vibeke Kold, vikd001@foa.dk, tlf. 46972416