FOAs a-kasse kan ændre loven

Winnie Pedersen blev offer for en helt urimelig lov. Men FOAs A-kasse kæmpede for at få loven ændret. Og det lykkedes.

Da Winnie Pedersen fyldte 62 år, sagde hun farvel til sit job som souschef i en daginstitution i Københavns Kommune. Hun gik på efterløn, men ingen i Københavns Kommune oplyste hende om hendes ret til også at få tjenestemandspension.

Da Winnie Pedersen nærmede sig de 65 år og skulle overgå til folkepension - kom hun igen i kontakt med Københavns Kommune.

Her fik hun at vide, at hun som ansat i Københavns Kommune havde været berettiget til tjenestemandspension.

På grund af en fejl i kommunen havde ingen informeret Winnie om hendes ret til tjenestemandspension, da hun overgik til efterløn.

Derfor ansøgte Winnie først nu om sin tjenestemandspension, og vupti, så fik hun 132.000 kroner for de tre år, som var gået.

"Jeg har aldrig i mit liv prøvet at have så mange penge," husker hun.
"Jeg kunne have brugt dem på en jordomrejse - men jeg tænkte, at der nok var en hage ved det, så jeg brugte ikke fem flade øre."

Det var klogt. Ikke længe efter fik Winnie nemlig at vide, at hendes efterløn skulle have været reguleret på grund af tjenestemandspensionen, så hun skulle betale 70.000 kroner tilbage. Og det var i grunden rimeligt nok, syntes hun.

Men filmen knækkede, da hun oveni skulle betale renter til staten. Nemlig 10.200 kroner i renter af den efterløn, hun på grund af kommunens fejlbehandling skulle tilbagebetale.

"Jeg blev smadderrasende," fortæller Winnie. "Jeg har altid betalt, hvad jeg skulle. Det er dælme' uretfærdigt!"

Det samme mente a-kassen. Det var en helt igennem urimelig regel.

"Loven kan ikke fraviges"

Winnie Pedersens sag er ikke enestående, oplyser a-kassesekretær Winnie Lindner:

"FOAs a-kasse har haft sager, hvor renterne er løbet op i 35.000 kroner. Derfor har FOAs og PMF's a-kasser i 2005 sat fokus på de helt urimelige regler, som koster medlemmerne så mange penge."
I første omgang søgte a-kassen om dispensation i Arbejdsdirektoratet.

"Winnie Pedersen og de øvrige berørte medlemmer har modtaget deres efterløn i god tro og bør derfor ikke straffes med renter, siger Winnie Lindner. "Men svaret fra Arbejdsdirektoratet var, at loven ikke kunne fraviges."

"Næste skridt var at anke hver eneste konkrete sag gennem hele ankesystemet, men svaret var det samme: Loven kan ikke fraviges."

Loven må laves om

"Da vi havde afprøvet alle muligheder, aftalte vi med A-kassernes Samvirke, at vi skulle forsøge at få lavet loven om. Og efter halvandet år lykkedes det," fortæller Winnie Lindner.

"Fremover skal medlemmerne ikke længere betale renter af tilbagebetalingsbeløb, i de tilfælde de får en efterbetaling, i form af pension eller løn der dækker samme periode."

Og nu har a-kassen sørget for, at Københavns Kommune har betalt de 10.200 kroner tilbage til Winnie Pedersen.

"Det endte jo godt," konstaterer hun. "Det er også en cadeau til FOAs a-kasse, som har gjort noget for at hjælpe medlemmerne. Jeg er jo ikke den eneste…"

"Men det var godt, jeg ikke tog på den jordomrejse!"

Slut med urimelige renter

Indtil 1. januar 2006 gjaldt følgende regler om renter i arbejdsløshedsloven: Hvis et medlem havde modtaget efterløn eller dagpenge for en periode, som de senere fik dækket af pension og løn eller andre indtægter, så skulle dagpenge eller efterløn tilbagebetales til a-kassen og dermed statskassen. Men udover at betale beløbet tilbage skulle medlemmet også betale renter af beløbet til statskassen.

Fra 1. januar 2006 skal medlemmer ikke længere betale renter, hvis tilbagebetalingsbeløbet er opstået som følge af, at de senere modtager pension, løn eller andre indtægter, der dækker samme periode som ydelserne fra a-kassen.

Skrevet af: Jette Szymanski

Lagt på den 23.08.2006