FOAs A-kasse behandler persondata herunder i nogle tilfælde følsomme persondata i forbindelse med dit medlemskab af a-kassen.
Nedenfor kan du bl.a. læse, hvem vi modtager data fra, hvem vi videregiver data til, samt hvilken databehandling vi foretager. Du kan også læse om, hvilke rettigheder du har over de oplysninger, som vi behandler om dig. Vi beskytter dine persondata bedst muligt. Vi vurderer løbende risikoen for, at vores databehandling påvirker dine rettigheder. Vi er især opmærksomme på, at der ikke kan ske identitetstyveri, der kan medføre økonomisk tab eller tab af dit omdømme. Generelt indhenter vi kun de data, der er nødvendige for, at vi kan udføre vores arbejde, og som lovgivningen kræver, at vi skal opbevare. Når vi ikke længere har brug for oplysninger om dig, sletter vi oplysningerne. Vores medarbejdere har kun adgang til de data, der er nødvendige for, at de kan behandle din sag i a-kassen.
Ansvarlig for behandlingen af dine persondata er:
FOAs A-kasse Staunings Plads 1-3 1790 København V CVR-nummer: 80293712
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af persondata i FOAs A-kasse, skal du kontakte dit Regionskontor. Du kan finde kontaktoplysningerne på dit regionskontor her:
Kontakt a-kassen
FOAs A-kasse sikrer, at dine persondata behandles forsvarligt og i overensstemmelse med det regelsæt om beskyttelse af persondata, der til enhver tid er gældende.
Hvis du er medlem af FOAs A-kasse, anbefaler vi dig altid at kontakte os via 'Min post', hvor du kan skrive sikkert til os. Skriv via Min post
FOAs A-kasse behandler data om dig i forbindelse med dit medlemskab af FOAs A-kasse.
Formålet med vores databehandling er:
I langt de fleste tilfælde indsamler vi data, fordi vi har pligt til det ifølge de regler, som gælder for alle a-kasser. Indsamlingen sker derfor med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Det er tilfældet, når vi behandler sager om dit medlemskab, din ret til ydelser og dine rettigheder og pligter i forbindelse med reglerne om dagpenge, feriedagpenge og efterløn. Det gælder også, når du modtager vejledning fra os over telefon, på skrift eller via vores chatbot.
Vi vil navnlig være forpligtet til at behandle oplysningerne på baggrund af reglerne i arbejdsløshedsforsikringsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt de bekendtgørelser, som er udstedt i medfør af disse love. For at udbetale korrekte ydelser til dig, har vi desuden pligt til at behandle visse oplysninger om dine skatteforhold efter de skatteretlige regler.
I enkelte tilfælde indsamler vi oplysninger på baggrund af et samtykke fra dig, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Det vil navnlig være tilfældet, hvis du ønsker at være tilmeldt FOA Jobmatch, hvor du som medlem kan få kontakt til arbejdsgivere, der søger nye medarbejdere. Det kan også være, hvis du gør brug af vores AI-skriveredskaber på vores hjemmesiden, eller i konkrete tilfælde, hvor vi med dit samtykke videregiver oplysninger til din fagforening, hvis vi vurderer, at fagforeningen kan være dig behjælpelig. Du er altid velkommen til at tilbagekalde dit samtykke. Ønsker du at gøre dette, skal du kontakte dit regionskontor. Se kontaktinformationerne ovenfor.
Endelig kan der være tilfælde, hvor vi behandler oplysninger ud fra vores egen legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Dette kan fx være i forbindelse med tilfredshedsundersøgelser, Trustpilot-anmeldelser eller i andre tilfælde, hvor formålet primært at forbedre vores service over for vores medlemmer. Det kan også være i forbindelse med udbud af medlemstilbud i form af kurser eller andet. Det kan også i begrænset omfang være i forbindelse med udvikling og test af vores systemer. Hvis du ikke ønsker at blive kontaktet i forbindelse med medlemstilfredshedsundersøgelser eller Trustpilot-anmeldelser, skal du kontakte os. Se hvordan du kontakter os ovenfor.
I det omfang vi behandler følsomme oplysninger om dig, vil det ske med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, litra b eller f.
Langt de fleste oplysninger om dig behandler vi i medfør af arbejdsløshedsforsikringsreglerne, og behandlingen vil derfor som udgangspunkt være en forudsætning for dit medlemskab og din ret til ydelser fra a-kassen. Hvis der er oplysninger, som du ikke ønsker, at vi skal behandle om dig, kan det derfor betyde, at du ikke kan være medlem af FOAs A-kasse, eller at du ikke vil være berettiget til at modtage ydelser fra os.
Vi opbevarer kun dine personlige oplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil de blev indsamlet, eller for at overholde lovgivningen. Når vi ikke længere har brug for dine oplysninger, sørger vi for at slette dem eller anonymisere dem på en sikker måde.
Vi sletter senest alle oplysninger om dig 5 år efter, at du har nået folkepensionsalderen.
Vi indsamler følgende kategorier af oplysninger om dig:
Udover de oplysninger som vi modtager direkte fra dig, når du melder dig ind, søger om ydelser eller i øvrigt er i kontakt med os, modtager vi typisk oplysninger fra følgende steder efter den gældende lovgivning:
Vi sender data til følgende efter den gældende lovgivning:
Du har mulighed for at chatte med vores chatbot via vores hjemmeside. Chatbotten bruger kunstig intelligens til at give generel vejledning om a-kassereglerne. Oplysningerne behandles med henblik på, at vi opfylder vores vejledningspligt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Oplysningerne i chatten gemmes ikke, de videregives ikke til andre, og der anvendes kun anonyme oplysninger til udvikling af chatbotten.
Når du deltager i lovpligtige samtaler med a-kassen, vil vi bruge kunstig intelligens som hjælp til at tage referat af samtalen. Da vi har pligt til at tage referater, behandler vi dine oplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Hvis du ikke ønsker, at vi bruger kunstig intelligens til at tage referat af samtalen, skal du oplyse det til sagsbehandleren, inden mødet går i gang. I dette tilfælde vil der blive taget et manuelt referat.
Deltager du i samtalen via Teams, bliver samtalen transskriberet, hvorefter der ved hjælp af kunstig intelligens foretages et resumé af samtalen. Resuméet redigeres og godkendes af en sagsbehandler og sendes til din digitale postkasse. Der sker ikke en optagelse af samtalen, og transskriberingen gemmes i 30 dage. Resuméet opbevaret i overensstemmelse med vores generelle slettepolitik.
Deltager du i samtalen via telefon, vil samtalen blive midlertidigt optaget, og på baggrund af optagelsen vil samtalen blive transskriberet. Herefter vil der ved hjælp af kunstig intelligens blive foretaget et resumé af samtalen. Resuméet redigeres og godkendes af en sagsbehandler og sendes til din digitale postkasse. Optagelsen slettes straks efter samtalen – typisk allerede samme dag, som samtalen har fundet sted. Transskriberingen gemmes i 30 dage. Resuméet opbevares i overensstemmelse med vores generelle slettepolitik.
Når vi bruger kunstig intelligens til at tage referat af samtalen over Teams eller telefon, videregiver vi oplysninger til Microsoft Azure, der opbevarer data i 30 dage for at sikre muligheden for at kunne genoprette data.
Se ovenfor om videregivelse af oplysninger.
Når du som medlem taler i telefon med os, vil samtalen blive midlertidigt optaget, hvorefter vi bruger kunstig intelligens til at tage et referat af samtalen. Det skyldes, at vi har pligt til at tage notater af samtaler med vores medlemmer. Optagelsen sker derfor efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Er du ikke medlem, eller hvis du ringer anonymt, vil vi ikke gemme oplysninger om dig.
Optagelsen slettes efter samtalen – typisk allerede samme dag, som samtalen har fundet sted. Transskriberingen gemmes i 30 dage. Notatet opbevares i overensstemmelse med vores generelle slettepolitik.
Når vi bruger kunstig intelligens til at tage referat af telefonsamtalen, videregiver vi oplysninger til Microsoft Azure, der opbevarer data i 30 dage for at sikre muligheden for at kunne genoprette data.
Du har mulighed for at bruge nogle skriveredskaber på vores hjemmeside, som benytter sig af kunstig intelligens. Du kan bl.a. få hjælp til at skrive en jobansøgning, få hjælp til at oversætte tekster eller få læst korrektur på tekster. Ved at bruge vores AI-værktøjer samtykker du samtidig til, at vi kan foretage den nødvendige behandling af oplysningerne for at generere et svar til dig. Vi behandler derfor dine oplysninger på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Vi gemmer ikke, og foretager ingen yderligere behandling af dine oplysninger.
Når vi bruger kunstig intelligens i forbindelse med vores skriveredskaber, videregiver vi oplysninger til Microsoft Azure, der opbevarer data i 30 dage for at sikre muligheden for at kunne genoprette data.
Vi overfører som udgangspunkt ikke oplysninger til tredjelande uden for EU/EØS. Hvis det undtagelsesvist forekommer, vil det være i situationer, hvor vi benytter en databehandler som er etableret i eller har leverandører uden for EU/EØS.
En overførsel vil i givet fald kun ske til et land, som EU-Kommissionen har vurderet, er sikkert, eller til et land, hvor Kommissionens opdaterede standardkontraktbestemmelser kan anvendes. Vi sikrer os samtidig, at de nødvendige garantier er på plads, herunder at der er truffet de fornødne sikkerhedsforanstaltninger.
Vi opdaterer løbende vores data om dig, så vi sikrer, at vi har de korrekte data og retter data, hvis vi konstaterer fejl i dine persondata. Det skal sikre en korrekt sagsbehandling, hvis du får brug for vores hjælp. Som skrevet ovenfor sletter vi data om dig, når de ikke længere er relevante at opbevare, og når vi i medfør af lovgivningen ikke længere har pligt til at opbevare oplysningerne.
Vi er afhængige af, at dine data er korrekte og opdaterede. Vi opfordrer dig derfor til at opdatere dine data via vores hjemmeside, når det er relevant. Vi har interne arbejdsgange, som skal sikre kvaliteten af dine data, så de er korrekte og retvisende.
FOAs A-kasse har implementeret en række tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine persondata mod misbrug. Helt konkret er der truffet foranstaltninger, som beskytter mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, at dine oplysninger fortabes eller forringes, eller at dine oplysninger kommer uvedkommende til kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med databeskyttelseslovgivningen.
Vi beskytter data med avancerede firewalls og anti-virussystemer, og der anvendes kryptering ved kommunikation med eksterne parter. Ved adgang til selvbetjeningsløsningerne på vores hjemmeside bruger vi den nyeste udgave af MitID, som giver den højeste sikkerhed imod uvedkommende personers adgang til dine persondata.
Derudover har vi implementeret adgangsstyring i alle vores systemer, således at det kun er medarbejdere med et arbejdsbetinget behov, der har adgang til persondata. Vi sørger løbende for at uddanne vores medarbejdere og har udarbejdet og implementeret en lang række politikker og procedurer for at sikre, at behandlingen af persondata sker i overensstemmelse med de principper, der følger af databeskyttelsesretten.
Sikkerhedsforanstaltningerne gennemgås løbende og revideres i overensstemmelse med den teknologiske udvikling. Derudover er samtlige af FOAs A-kasses medarbejdere underlagt tavshedspligt, hvorfor du kan være sikker på, at dine oplysninger behandles fortroligt.
I forbindelse med udsendelse og interaktion med vores nyhedsbreve sker der indsamling af IP-adresse, info om operativsystem og info om klik og åbninger.
Efter databeskyttelsesreglerne har du en række rettigheder over dine data, som du kan læse om nedenfor.
Du kan kontakte dit lokale regionskontor, hvis du vil vide, hvilke data vi behandler om dig, og hvad formålet med behandlingen er. Du kan også få oplyst, hvor længe vi opbevarer data om dig, og hvem, der modtager data om dig i det omfang, vi videregiver data. Din ret til indsigt kan være begrænset af hensynet til andre personers ret til beskyttelse af privatlivet.
Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at vi behandler dine personlige oplysninger, og du kan til enhver tid trække eventuelle samtykker tilbage. Du skal være opmærksom på, at tilbagetrækning af samtykke kan gøre vores muligheder for at hjælpe dig dårligere. Du skal også være opmærksom på, at vi i de fleste tilfælde vil være forpligtet til at behandle visse oplysninger om dig i medfør af lovgivningen, hvilket kan betyde, at vi ikke altid kan imødekomme en indsigelse.
Hvis du mener, at de persondata, som vi behandler om dig, er forkerte, misvisende eller unøjagtige, har du til enhver tid ret til at få dine data rettet. Du skal rette henvendelse til dit lokale regionskontor. Vær dog opmærksom på, at vi er underlagt lovgivning om dokumentationspligt, der kan betyde, at vi ikke altid vil kunne slette data om dig. Se mere i næste afsnit.
Efter den gældende lovgivning skal vi som anerkendt arbejdsløshedskasse opbevare dine data i bestemte perioder. Det er forskelligt, hvor længe vi skal opbevare de forskellige data. Hvis du retter henvendelse og beder om at få slettet dine persondata, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt. Hvis de er opfyldt, sletter vi i videst muligt omfang dine persondata inden for rammerne af den gældende lovgivnings krav om, hvor længe vi skal opbevare data.
Dataportabilitet dækker over din ret til under visse omstændigheder at modtage oplysninger fra os med henblik på at få dem overført til en anden dataansvarlig. Du kan også få os til at overføre data direkte til en anden dataansvarlig, hvis det er teknisk muligt.
Parkeringsarealer (og indgangspartier) tilknyttet FOAs A-kasses bygninger kan være videoovervåget af hensyn til medarbejdere og gæsters sikkerhed og til dokumentation i forhold til eventuelle forsikringssager. Hvis der sker videoovervågning, vil der være opsat skilte om det i overensstemmelse med reglerne i tv-overvågningsloven.
Er du utilfreds med FOAs A-kasses behandling af dine data, kan du klage til dit regionskontor. Du kan se vores kontaktoplysninger her:
Find dit regionskontor
Du kan få mere at vide om reglerne om behandling af persondata eller klage over behandlingen på Datatilsynets hjemmeside:
Gå til datatilsynet.dk
Eller du kan skrive til:
Datatilsynet Carl Jacobsens Vej 35 2500 Valby