Hvorfor udfaser I social- og sundhedsassistenterne?

Kære regionale politikere!

I FOA opfordrer vi jer til at anerkende social- og sundhedsassistenternes kompetencer, ansætte dem og gøre brug af hele det kompetencefelt de er uddannet indenfor!

Det mener vi ikke sker i dag, og det bekymrer os i den grad, og derfor råber vi vagt i gevær på vegne af social- og sundhedsassistenter i Nordjylland. Vi tror desværre, at regionens politikere er på vej til at begå en kæmpe fejl. Det handler primært om manglende anerkendelse af social- og sundhedsassistentens faglighed og kompetencer.

Hvad kan en social- og sundhedsassistent?
Uddannelsen til social- og sundhedsassistent har som overordnet formål, at eleverne gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnår viden og færdigheder inden for et overordnet kompetenceområde. De er autoriseret til at yde en professionel helhedsorienteret sygepleje og rehabilitering i samarbejde med borgere og patienter.

Desværre tror vi ikke, at alle regionspolitikere har det fornødne kendskab til faggruppens kompetencer. Måske er det grunden til, set fra FOAs synspunkt, at Region Nordjylland er på vej til at udfase social- og sundhedsassistenterne på de regionale arbejdspladser. Det er et ønske fra FOA, at den udvikling stopper.

Hvordan sker udfasningen?
Vi oplever, at stillinger som social- og sundhedsassistent bliver konverteret til andre stillinger til fordel for andre faggrupper - fortrinsvis sygeplejersker.

Gad vide om det skyldes ledelsesmæssig favorisering? Eller er det besluttet på baggrund af en grundig faglig overvejelse? Regionens politikere har den 16. august 2014[1],bekræftet, at den nedre grænse er nået i forhold til faldet af social og sundhedsassistenter. Trods den væsentlige passage i et skriv, som handler om at understøtte effektive patientforløb i Region Nordjylland, så har der været et fald på hele 11.2 procent siden 2014 og dermed 112 færre social- og sundhedsassistenter i fuldtidsstillinger.

Anerkendelse og kompetenceudvikling
Udover faldet oplever de også, at der er en kolossal forskel på hvilke opgaver en social- og sundhedsassistent må varetage. Hvorfor er det kun forbeholdt nogle social- og sundhedsassistenter at varetage komplekse sygeplejeopgaver? Det afhænger alt for ofte af lederen på den enkelte afdeling, og det undrer os i FOA. Hvor er tilliden og anerkendelsen henne?

Der er behov for politisk fokus på social- og sundhedsassistenternes kompetencer og faglighed. Den største fordel ved at lade social- og sundhedsassistenterne gøre det de er uddannede og dermed autoriseret til er, at de derved øger deres kompetencer og opnår større faglig stolthed – det vil være en fordel for patienter, kolleger, Region Nordjylland og økonomien. Patienter har i høj grad brug for omsorg og nærværende pleje - og netop det er en af social- og sundhedsassistenternes spidskompetencer – de kan om nogen sætte patienten i centrum. Lad dem nu gøre alt det de er uddannet til!

Vil Region Nordjylland ansætte flere social- og sundhedsassistenter?
De nordjyske FOA-afdelinger har brug for en klar melding fra Region Nordjylland, når det handler om social- og sundhedsassistenterne og deres tilknytning til de regionale arbejdspladser. Hvordan vil antallet af social- og sundhedsassistenter se ud på regionens arbejdspladser i 2021?

På vegne af de regionale FOA-afdelinger i Nordjylland

[1] Jf. bilag ”Forbedringer og effektiviseringer på sundhedsområdet i perioden 2015-2018 side 16.

Skriv en kommentar på Facebook