FOA: Forkert at tage penge fra andre syge

De psykiatriske foreninger Sind og Bedre Psykiatri foreslår nu at give psykisk syge flere penge ved at tage dem fra andre dele af sundhedsvæsenet. Men det giver ikke flere raske, lyder det fra FOA.

”Alle taler om, at psykiatrien skal styrkes, men der kommer ikke meget andet end tomme ord. Så jeg kan godt forstå, at psykiatriforeningerne ser sig kaldet til at lave en form for provokation. Men det er ikke løsningen at tage fra syge og give til andre syge. Det giver ikke flere raske i den sidste ende,” siger Karen Stæhr, sektorformand for FOA, og hun fortsætter:

”Mange psykisk syge lider også af en lang række fysiske sygdomme, så i stedet for at konkurrere om ressourcerne, så skal man i højere grad sammentænke de forskellige områder og lave forløb, som giver mening for den enkelte.”

Helt konkret foreslår de to foreninger at tage en halv procent af udgifterne til fysisk syge svarende til 363 millioner kroner om året. Det vil give et samlet løft på 2,2 milliarder kroner i 2020. Men sektorformanden for FOA peger på, at psykiatrien i stedet skal løftes i finansloven.

”Regionerne anslår, at psykiatrien har et økonomisk efterslæb på to milliarder kroner. Det bør politikerne gøre op med ved at tilføre området markante faste bevillinger hvert år på finansloven, som gør det muligt planlægge langsigtet og forbedre behandlingen,” siger Karen Stæhr.

Hun ser også frem til, at regeringen lancerer en national psykiatriplan i maj, men frygter, at der ikke følger ekstra penge til at realisere visionerne.

”Det er bestemt en række gode elementer i psykiatriplanen, hvor man vil øge indsatsen for socialt udsatte og mindske tvangen. Men det er desværre symptomatisk, at der nok ikke følger ekstra penge med. Og så bliver det jo lidt svært at ændre udviklingen radikalt,” siger Karen Stæhr.