Natarbejde: Alle har ret til helbredstjek

Alle medarbejdere, der arbejder fast om natten, har ret til en helbredsundersøgelse. Men ikke alle arbejdspladser har fokus nok på det.

Alle, der har regelmæssige nattevagter, har i dag ret til et helbredstjek, hvor de får en individuel vurdering af deres fysiske og psykiske helbred. Det har både et EU-direktiv og en aftale mellem arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer slået fast. Den nye forskning, der viser, at skiftende arbejdstider med natarbejde ælder hjernen hurtigere, end hvis man arbejder om dagen, gør helbredsundersøgelserne endnu vigtigere, mener FOA.

”Vi har i mere end 10 år haft aftaler med KL og Danske Regioner om, at alle medarbejdere, der arbejder om natten, skal have tilbudt en helbredsundersøgelse for at se, om natarbejdet påvirker deres helbred i negativ retning. Med den nye viden om, hvordan natarbejde påvirker hjernen, er det endnu vigtigere, at aftalen fra 2004 bliver brugt og undersøgelserne bliver sat i system,” siger forbundssekretær Inger Bolwinklel, der er ansvarlig for FOAs arbejdsmiljøarbejde.

FOA oplever, at nogle arbejdspladser har sat helbredstjekkene i system og fast tilbyder det til alle. Men der er også arbejdspladser, hvor det ikke er sat i system. Og det er ikke i orden, mener Inger Bolwinkel.

”Det kan ikke gå hurtigt nok med at få etableret helbredstjek alle steder, hvor folk arbejder om natten,” siger hun.
Helbredsundersøgelserne bør ifølge FOA varetages af de arbejdsmedicinske klinikker, som på den måde vil kunne samle resultaterne om undersøgelserne og følge op på, om anbefalinger om natarbejde skal ændres.

”Men helbredsundersøgelserne er ikke nok. Det er samtidig afgørende, at vi begrænser natarbejde mest muligt og laver nattevagterne så korte som muligt,” siger Inger Bolwinkel.

Natarbejdere skal som følge af aftalerne tilbydes gratis helbredskontrol, hvis de har minimum 3 timer af deres daglige arbejdstid i natperioden eller minimum 300 timers natarbejde på et år.