Særligt for tillidsvalgte

Ansatte på privat overenskomst

OK23: Nu skal der stemmes

Forhandlingerne om OK23 er blevet kaldt de sværeste nogensinde. Alligevel er det som om, at dramatikken er udeblevet, for arbejdsmarkedets parter har været imponerende gode til at finde hinanden. Nu er det så op til lønmodtagerne og arbejdsgiverorganisationernes medlemsvirksomheder, om OK23 skal stemmes igennem. FOAs hovedbestyrelse anbefaler et ja.

Af: Jacob Kabel

Lønstigninger har været det store omdrejningspunkt ved overenskomstforhandlingerne i år. Det skyldes naturligvis den høje inflation, og rigtig mange lønmodtagere har derfor været stærkt optagede af, hvor hurtigt reallønnen kan genoprettes.

Det kan ikke siges med sikkerhed, men flere har peget på, at det kan ske i løbet af de to år, der udgør overenskomsternes løbetid.

Men overenskomster er mere end løn. Fx har der i år været indgået aftaler om nye regler for natarbejde. Tillidsrepræsentanternes rolle er også blevet styrket, og i nogle forlig er der blevet aftalt bedre mulighed for uddannelse af ufaglærte.

foa.dk/ok23 kan du finde de forhandlingsresultater, du og dine kolleger skal stemme om. Du og de af dine kolleger, der er medlem af FOA, skulle på nuværende tidspunkt gerne have modtaget et link til urafstemningen på mail.

I torsdags skulle du også have modtaget en mail med invitation til informationsmøde d. 28. marts for tillidsrepræsentanter, hvor du har yderligere mulighed for at dykke ned i resultatet. Hvis du ikke har modtaget mailen, er du velkommen til at kontakte konsulent Preben Nørgaard fra FOA Overenskomst på tlf. 20166744 og høre mere.

FOAs hovedbestyrelse har diskuteret resultatet af forhandlingerne, og efter afstemning har man valgt at anbefale medlemmerne at stemme ja.

Urafstemningen er åben nu, og den lukker d. 11. april kl. 23.59.