Særligt for tillidsvalgte

Tanja Nielsen og Thomas Enghausen, hhv. formand for social- og sundhedssektoren i FOA og næstformand i FOA, skriver under på et forlig med Dansk Erhverv.

Ansatte på privat overenskomst

OK23: Det er nu, du skal få dine kolleger til at stemme

Urafstemningen om OK23 er åben frem til og med den 11. april, så det er nu, du skal prikke din kollega på skulderen og huske vedkommende på muligheden for at tilkendegive, om det forhandlede resultat er godt nok. FOAs hovedbestyrelse anbefaler et ja.

Af: Jacob Kabel

Er lønstigningen stor nok? Er punktet omkring natarbejde noget, man som FOA-medlem ser positivt på? Er ufaglærtes nye muligheder for uddannelse et pletskud?

Det er nu, at du og dine kolleger skal tage stilling til disse spørgsmål og mange flere, for urafstemningen om OK23 er åben.

Og selvom det lyder uoverskueligt at skulle tage stilling til så mange spørgsmål, så behøver det faktisk ikke være så kompliceret.

Selve stemmeafgivelsen er simpel og hurtigt overstået, men som tillidsrepræsentant har man en opgave med at informere sine kolleger om resultatet, så de er klædt på til at træffe valget mellem ja og nej.

Hvordan gør jeg?

Først og fremmest er det vigtigt, at man som TR sætter sig ind i det resultat, der er forhandlet hjem på éns område. Det gør man lettest ved at gå ind på foa.dk/ok23, hvor man vælger sin sektor eller sit ansættelsesområde ud fra de fem bokse, der står centralt på siden. Hver boks leder én direkte hen til forhandlingsresultatet på området.

Sørg dernæst for at fortælle dine kolleger om det resultat, der gælder for jer. Det kan man gøre på mange måder.

Man kan fx bruge opslagstavlen på arbejdspladsen. Der er også mulighed for at bruge TR-app’en. Og så kan man spørge sin leder, om ikke man må stjæle fem minutter af personalemødet.

”Det er vigtigt, at man får kontakt til de kolleger, der er medlem af FOA, for det er dem, der bestemmer, om overenskomsten skal stemmes igennem eller ej,” siger næstformand i FOA Thomas Enghausen, der har stået i spidsen for forhandlingerne.

Hvis man som TR selv er i tvivl om, hvad de forskellige protokollater egentlig betyder, kan man altid tage fat i sin afdeling.

Urafstemningen er kernen

Thomas Enghausen påpeger, at man ikke skal undervurdere vigtigheden af at bruge sin stemme:

”Afstemningen er kernen i vores forhandlingssystem, og dem, der kan stemme, er en del af det demokrati, den danske fagbevægelse er. Det er en ret, man har, når man er medlem af en rigtig fagforening. Og så er det måden, man viser os forhandlere, om vi har gjort det godt nok.”

FOAs hovedbestyrelse har drøftet de forhandlede resultater og stemt om, hvad man vil anbefale sine medlemmer at stemme. Med 37 stemmer mod 7 anbefaler man et ja.

Fagbladet FOA har dækket overenskomstforhandlingerne tæt, og hvis man har lyst til at dykke ned i, hvad de har skrevet, kan det findes her