Særligt for tillidsvalgte

Ny AT-vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker

Arbejdet med mennesker kan være forbundet med mening i arbejdet, men det stiller også høje krav medarbejderne og kan indebære en risiko for helbredet. Med den nye vejledning fra Arbejdstilsynet får I hjælp til at forebygge problemer med høje følelsesmæssige krav i arbejdet.

Høje følelsesmæssige krav kan føre til stress og forekomme i arbejdet med fx borgere eller kunder, særligt hvis de er i en svær situation eller har en udfordrende adfærd. Høje følelsesmæssige krav kan bl.a. komme til udtryk ved, at medarbejderen skal sætte sig ind i andres problemer eller rumme andres følelser samtidigt med at skulle håndtere egne følelser.

Høje følelsesmæssige krav kan fx øge risikoen for langtidssygefravær, mental og fysisk udmattelse, søvnproblemer, koncentrationsbesvær, langvarigt stress, angst, depression og udbrændthed.

Gode råd til risikovurdering og forebyggelse

Det er arbejdsgivers pligt at sikre, at I har et godt og sikkert psykisk arbejdsmiljø og forebygge for at medarbejderne bliver syge og kommer til skade som følge af høje følelsesmæssige krav på arbejdspladsen. Men alle på arbejdspladsen kan spille en rolle i det forebyggende arbejde.

For det kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelsen og medarbejderne/arbejdsmiljøorganisationen (AMO) på arbejdspladsen at forebygge problemer som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.

I den nye vejledning og på den nye temaside på Arbejdstilsynets hjemmeside kan I få viden om emnet og gode råd og inspiration til både risikovurdering og forebyggelsesarbejdet, som er henvendt til både ledelse og medarbejdere.

Hent vejledningen her

Læs mere om emnet på Arbejdstilsynets hjemmeside