I denne fase skal I prioritere virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejde en handlingsplan
I skal prioritere alle de problemer, I har kortlagt og beskrevet. De problemer, som I ikke kan løse med det samme, skal I lave en handleplan for. Her følger først en beskrivelse af, hvordan I prioriterer og efterfølgende, hvordan I laver en handleplan.
Prioritering:
I prioriteringen skal I både bruge jeres analyse af problemet, samt jeres kollegers prioritering og jeres egen viden om arbejdsmiljøbelastninger.
- Nogle af problemerne prioriterer sig selv – de er åbenlyst vigtige at løse.
- Andre problemer skal prioriteres. Lav en simpel afstemning på et personalemøde: ”Hvad er vigtigst for jer, at vi løser først?”
- Hvis et problem prioriteres meget lavt, skal I overveje, om I skal fjerne det fra APV’en. Hvis I ikke kan fjerne det, bør I omformulere det, så det kan blive prioriteret højere.
- De risici I har fundet, som endnu ikke opleves belastende, skal arbejdsmiljøgruppen prioritere. Det kan I ikke overlade til jeres kolleger, der jo ikke oplever belastningerne.
Hvis I er tvivl om, hvordan I skal prioritere et arbejdsmiljøproblem, så brug nogle prioriteringskriterier i kan blive enige om. Det kan for eksempel være disse måder at prioritere på, der er beskrevet af APV Portalen:
Læs hvordan i kan prioritere jeres arbejdsmiljøproblemer
Forskning viser, at de APV-problemer, man løser først, ofte er de problemer, der er nemmeste at løse - og ikke de problemer, man har prioriteret højst.
Desværre viser forskningen også, at man sjældent når at løse alle problemerne i en APV– og så giver det sig selv, hvilke problemer der ikke bliver løst.
Tag en snak om, hvordan I undgår det hos jer.
Handleplan
Efter prioriteringen har I nu en liste med problemer, hvor det farligste eller vigtigste står øverst. Nu skal I finde løsninger!
Faglige/organisatoriske mangler eller arbejdsmiljø?
Hvis I ikke allerede har gjort det, skal I opdele jeres liste i 2: Arbejdsmiljøbelastninger og faglige/organisatoriske problemstillinger.
Faglige og organisatoriske problemstillinger kan I ikke løse i Arbejdsmiljøgruppen. De skal løses af ledelsen i samarbejde med MED/SU.
Det bedste, I kan gøre, er at overdrage en liste til ledelsen med en grundig analyse af alle problemstillingerne samt en tydelig beskrivelse af, hvordan problemstillingerne påvirker jeres arbejdsmiljø og jeres mulighed for at løse jeres kerneopgave.
Hvis I har gode forslag til hvordan problemerne løses, må de naturligvis gerne følge med.
Handleplan på arbejdsmiljøproblemstillingerne
I skal lave en skriftlig handleplan for, hvordan I vil løse problemerne. Det skal fremgå af handleplanen:
- Hvilke løsninger, I har valgt
- Hvornår problemet vil være løst
- Hvordan I vurderer (evaluerer) om løsningen virker
- Hvem der skal gøre hvad for at få problemet løst
Det skal også fremgå af handleplanen, hvor I mener problemerne skal løses:
- Kan problemet løses på arbejdspladsen?
- Skal problemet løses andre steder i kommunen/regionen, fx i forvaltningen?
- Kræver en løsning af problemet hjælp udefra?
Vær så præcise som muligt. Hold så vidt muligt rækkefølgen så de vigtigste problemer står øverst
Skema til handleplan
Brug evt. skemaet til handleplan og opfølgning fra FOAs pjece '7-9-13'. Skemaet finder du på side 45-46 i pjecen.
Hent skema til en handleplan
Handleplanen skal sendes til arbejdsgiver eller godkendes i MED-systemet.
Handleplanen skal sendes til din arbejdsgiver. I behøver ikke at fremsende hele APV, da handleplanen beskriver, hvad problemet er, hvad I vil gøre ved det, og om I beder om hjælp udefra til at løse problemet.
Det er vigtigt, at MED drøfter og godkender handleplanen.
Formanden for MED har det overordnede ansvar for, at APV-problemerne løses. Derudover skal MED-formanden godkende eventuelle udgifter og personaleressourcer forbundet med at løse APV- problemerne.
Drøft også i MED, hvordan I formidler handleplanen. Det er vigtigt for dine kolleger at høre, hvordan I har tænkt jer at løse APV-problemerne og hvornår. Sådan kan I også sikre, at alle ved, hvor APV’en ligger.