Kvinde på bogstak og mand ved pult

Foto: Illustration: Jørgen Stamp

Du kan få 25.000 kr. til efteruddannelse

Vil du gerne udvikle din faglighed og opkvalificere dig indenfor dit faglige felt? Oplever du at få nej til efteruddannelse, fordi der ikke er råd til det på din arbejdsplads? Kender du til Den Kommunale Kompetencefond?

Som medlem af FOA er du sikret adgang til de regionale og kommunale kompetencefonde, hvor du kan få op til 25.000 kr. om året til videre- og efteruddannelse.

Kompetencefondene er et resultat af overenskomsten

FOA har forhandlet kompetencefonde til kommunalt og regionalt ansatte. Mange steder er økonomien i den offentlige sektor presset, og det går ud over budgetterne til efter- og videreuddannelse. Derfor aftalte FOA ved overenskomstforhandlingerne i 2013 at oprette en kompetencefond på det kommunale område (Den Kommunale Kompetencefond), og i 2015 oprettede vi en fond på det regionale område (Den Regionale Kompetencefond). FOAs aftaler betyder, at du altid er sikret adgang til efteruddannelse - uanset hvordan økonomien ser ud på din arbejdsplads.

Du kan fortrinsvis søge midler til kompetencegivende uddannelse. De penge, du søger, kan gå til deltagerbetaling på den valgte uddannelse, transport, ophold og eventuelle materialer.

Sådan får du penge til efteruddannelse:

Afklar dine muligheder

• Overvej med dig selv, hvilke udviklingsmuligheder du vil være interesseret i og afklar, hvilken uddannelse der er relevant.

• Få inspiration til dine uddannelsesmuligheder hos din tillidsrepræsentant. På fondenes hjemmesider finder du lister, som er FOAs positivlister over forslag til uddannelse:

FOAs positivliste for kommunalt ansatte

FOAs positivliste for regionalt ansatte

• Tal med din leder om dine udviklingsmuligheder og overvejelser og find ud af, hvornår du kan deltage i uddannelsen.

Udfyld ansøgningsskema

• Hent/download et ansøgningsskema på fondenes hjemmesider og udfyld det. Du kan hente hjælp på hjemmesidernes tjeklister og i ofte stillede spørgsmål (FAQ).

Læs mere hos den Kommunale Kompetencefond

Læs mere hos den Regionale Kompetencefond

• Din leder og din tillidsrepræsentant skal underskrive ansøgningen.

• Når ansøgningen er udfyldt og underskrevet, skal du uploade/aflevere den elektronisk (se hvordan du gør dette på fondenes hjemmesider).
    Du vil få svar på din ansøgning inden for 14 dage.

Få hjælp til processen

Vidste du, at
  • over 20.000 medarbejdere har fået økonomisk støtte til efteruddannelse siden Den Kommunale Kompetencefond åbnede i 2014?

• siden Den Regionale Kompetencefond åbnede i 2016 har over 500 medarbejdere fået støtte til efteruddannelse?