Efterlønsangrebet: Fy for pokker

Statsministeren erklærede i sin nytårstale krig mod efterlønsordningen. FOA ægrer sig over, at dansk politik ikke længere handler om fakta.

"Når statsministeren nu vil afvikle efterlønsordningen med den begrundelse, at vi ikke har råd, og at vi kommer til at mangle arbejdskraft igen om nogle år, så har han ikke orden i sine argumenter", siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

"Det havde været mere ærligt, hvis statsministeren havde meldt klart ud, at efterlønsordningen koster penge, som han sammen med de velstillede i dette land, hellere vil se overført til de lommer, som efter de seneste skattelettelser i forvejen bugner af penge," siger Dennis Kristensen.

FOA har fornylig dokumenteret, at den veluddannede og højtlønnede får 5-6 gode levår uden sygdom mere end den kortuddannede og lavtlønnede.

"Denne helt fundamentale ulighed i danskernes sundhed kompenserer efterlønnen delvist for. Den kompensation vil statsministeren nu endegyldig frarøve de lavestlønnede. Jeg fristes til at sige Fy for Pokker", siger Dennis Kristensen.

"Samtidig har kortuddannede og lavtlønnede arbejdet i fysisk og psykisk hårde job på arbejdsmarkedet, mens de velstillede tilbragte årene i gymnasium og på universitet. Derfor er det rent vrøvl, når Lars Løkke Rasmussen taler om behovet for, at alle er længere tid på arbejdsmarkedet. Det ønske har de kortuddannede for længst opfyldt. Det ville være mere ærligt, hvis statsministeren indrømmede, at kravet om flere år på arbejdsmarkedet alene handler om at få de, der har knoklet et langt liv, til at blive endnu længere i jobbene."

"Kampen om efterlønnen vil i de kommende uger og måske måneder bølge frem og tilbage. Det ægrer mig, at vi nu ser, at de senere års brede politiske opbakning til velfærdsbeslutninger, hvor partierne mødes et eller andet sted omkring midten af bokseringen, nu afløses af en statsminister, som har stillet sig over i Saxo Bank-ringhjørnet for at svinge den nihalede pisk over ganske almindelige og hårdtarbejdende lønmodtagere. Det lover ikke godt for de vigtige debatter om, hvordan vi fremtidssikrer den danske velfærd," siger Dennis Kristensen.