Forlig for alle fag på plads

”Vi har været stædige og vedholdende,” siger FOA-formand Mona Striib. Efter et langt, sejt forhandlingsforløb har hun sat underskrift på samtlige forlig i OK21, som nu sendes til urafstemning.

Sammenflydende dage og nætter med stjålne timers søvn på foldemadrasser og komplicerede beregninger er nu til ende for dem, der har siddet med ved forhandlingsbordet om nye overenskomster for FOAs medlemmer i den offentlige sektor.

Adskillige dage efter deadline for FOAs egne forhandlinger med de kommunale og regionale arbejdsgivere er de nemlig nu nået i mål med et resultat for samtlige faggrupper. Et resultat, som forbundsformand Mona Striib glæder sig til at præsentere for medlemmerne, fortæller hun i sin seneste videodagbog om overenskomstforhandlingerne.

”Vi har været stædige og vedholdende og meget opsatte på, at når vi nu skulle forhandle i en smal økonomisk ramme, så ville vi ombord med nogle af de mange krav, som medlemmerne har stillet, som ikke lige handlede om løn. Og det er heldigvis lykkedes,” siger hun.

Fælles styrke på tværs af sektorer
Knaster inden for flere fagområder har ført til, at forhandlingerne, som skulle have været afsluttet i februar, trak ud, mens andre faglige organisationer fik trillet deres aftaler på plads.

Det er et stærkt fællesskab på tværs af FOAs faggrupper, der til syvende og sidste har gjort det muligt at forhandle gode aftaler på plads. De største knaster fra hver af FOAs fire sektorer blev nemlig båret ind på det fælles forhandlingsbord for FOA. Og ikke før alle var i mål, kunne der landes en endelig aftale.

”På tværs af de fire sektorer har vi brugt et stærkt FOA-fællesskab til at presse arbejdsgiverne til, at der skulle løsninger på bordet, som kunne holde til en tre-årig overenskomstperiode,” siger Mona Striib.

Materiale om urafstemninger er nu på vej ud til medlemmerne, der fra den 23. marts vil kunne stemme ja eller nej til forligene. Du kan læse mere om forligene for de enkelte fagområder på FOAs temaside om OK21.