Ny aftale med KL giver fleksibilitet i det offentlige

Den ekstraordinære corona-situation fører nu til en ny aftale mellem KL og de cirka en halv million kommunalt ansatte, der er samlet i Forhandlingsfællesskabet.

Hensigten med aftalen er at sikre fleksibilitet og hurtighed i corona-indsatsen, uden det går ud over ansatte i den offentlige sektor, der flere steder arbejder i døgndrift.

Hovedreglen er, at overenskomster og aftaler stadig er gældende. Men fordrer situationen det, så kan aftalerne ændres undervejs lokalt – enten ved at den lokale fagforening eller den lokale tillidsrepræsentant siger god for det.

Det kan f.eks. betyde, at medarbejdere kan få andre arbejdstider eller andre arbejdssteder end normalt. Det er aftalens hensigt, at de ansatte ”i videst mulig udstrækning” tages med på råd.

Forhandlingsfælleskabets (og FOAs) formand Mona Striib lægger ikke skjul på, at det er en ekstraordinær aftale, men den er også indgået i en ekstraordinær situation. Hun lægger vægt på, at det stadig er arbejdsgivernes ansvar, at arbejdet tilrettelægges, så medarbejdernes sikkerhed og sundhed er i orden.

Aftalen løber foreløbig indtil den 31. maj, men kan eventuelt forlænges, hvis situationen kræver det. Den gælder i alle kommuner – og på hele KL's forhandlingsområde – det sidste betyder, at f.eks. selvejende institutioner også er omfattet af aftalen.

Læs hele aftalen mellem KL og Forhandlingsfællesskabet her