Mona Striib: Drop budgetlovens spændetrøje

Siden 2012 har budgetloven holdt den offentlige økonomi i et fast greb, i år skal den revideres. Den mulighed skal bruges til at løsne tøjlerne, mener FOA.

Det er nok de færreste danskere, der tænker på budgetloven til dagligt. Eller i weekenden. Eller i det hele taget. Men ikke desto mindre er den lov helt central for vores fælles hverdag og fremtid.

Når kommunerne, regionerne og staten skal bruge penge på velfærd, investere i veje og skoler og børnehaver og ældrepleje og meget mere, så er det i høj grad den såkaldte budgetlov, der styrer, hvor det kan ske, og hvor mange penge vi må bruge.

Budgetloven blev vedtaget i 2012, og opstiller en masse regler, der, ifølge lovgiverne, skal styrke ”troværdigheden om de offentlige finanser.”

Loven burde på museum
I år skal politikerne kigge på loven igen, for at se om der er behov for at revidere den, og hvis man spørger FOAs formand Mona Striib, så er der al mulig grund til at få lavet om på budgetloven.

”Problemet med budgetloven, som den er skruet sammen nu, er, at den forhindrer mere langsigtede og fornuftige investeringer i den offentlige velfærd og forebyggelse. Hvis man for eksempel ville investere i forebyggelse i sundhed med en ambitiøs indsats, og man vidste, at investeringen kom mange gange igen, så kan det ikke lade sig gøre, fordi man ikke i bare et enkelt år må overskride budgetlovens underskudsgrænse, ”forklarer Mona Striib.

”Vi så allerhelst, at loven blev sendt på museum og tilbage til den tid, hvor den kom fra – i dønningerne på finanskrisen. Vi har brug for, at økonomien kommer ud af spændetrøjen. Hvis vi ikke kan trække politikerne så langt, vil vi foreslå, at man hæver grænsen for, hvor stort et offentligt underskud må være, giver kommunerne større frihed gennem flerårige budgetrammer og lemper straffene overfor de kommuner og regioner, der overskrider grænserne,” fortæller Mona Striib.

Høring på Christiansborg

Som et led i arbejdet med at få ændret budgetloven har FOA sammen med Danmarks Lærerforening, Dansk Socialrådgiverforening, HK Kommunal og BUPL arrangeret en høring på Christiansborg om budgetloven.

Det sker den 19. februar 2020, og der vil økonomer og politikere mødes med repræsentanter for de mennesker, der mærker budgetlovens konsekvenser i virkeligheden.