Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, FOA-formand Mona Striib og magistrenes formand, Camilla Gregersen, lagde ører til flere borgeres hårde erfaringer med jobcentrene på stormødet.
Foto: Andreas Bro

Minister lover ændring af ressourceforløb

Borgernes fortællinger om opslidende og meningsløse forløb i jobcentrene gjorde stort indtryk på beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) ved stormøde med 64 organisationer bag Værdig Reform.

Inden længe – og i hvert fald inden årets udgang – vil reglerne om førtidspension og fleksjob have undergået en forvandling, som borgerne gerne skulle kunne mærke. Sådan lød budskabet fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, da han fredag mødtes med de 64 organisationer bag Værdig Reform-alliancen.

”Vi har fattet, at der er noget galt – især med ressourceforløbene. Det har været vigtigt for mig som minister at komme ud og snakke med dem, der er på jobcentrene, om hvor det går galt. Hvorfor siger så mange, at de bliver dårligt behandlet? Og det har været vigtigt for mig at snakke med dem, der oplever det og bliver mere syge,” sagde ministeren efter at have hørt to borgere fortælle om deres barske erfaringer med systemet.

Bedt om at sige op
På mødet fortalte en 46-årig, der fik en arbejdsskade tilbage i 2008, at han stadig hænger fast i systemet med en uafklaret sag – og nu på syvende år er i ressourceforløb. Og en 48-årig laborant med ”væsentlig og varigt” nedsat arbejdsevne kunne berette, hvordan hun var blevet opfordret af jobcentret til at sige sit job op for at kunne få et fleksjob, selv om hendes arbejdsgiver var villig til at beholde hende i et fastholdelsesfleksjob.

”Det er jo ironisk, når reformen skulle sikre flere tilknytning til arbejdsmarkedet,” medgav Peter Hummelgaard.

Alligevel er det først og fremmest planen, at forligskredsen bag reformen skal se på ændringer af ressourceforløbene, når den ”om meget kort tid” skal mødes om en revidering af reformen. Planen er nemlig, at arbejdet med reformen skal ske i ”klumper”, som ministeren udtrykte det.

”Vi har allerede afsat en pulje til at sikre, at der kommer mere og bedre indhold i ressourceforløbene. Vi skal også stille politisk krav om, at jobcentrene møder borgerne på en ordentlig og værdig måde. Med tillid,” sagde Peter Hummelgaard om den anden klump, som forligskredsen skal behandle.

Museskridt i slow motion
Såvel formand for Dansk Magisterforening, Camilla Gregersen, som Mona Striib, FOAs forbundsformand, roste ministeren for, at der er politisk vilje til forandring – men advarede i samme åndedrag imod ikke at tage fat på reformen i sin helhed frem for klumper.

”Det vil være himmelråbende dumt ikke at kigge på fleksjob med det samme også. Der skal lovændringer, ændring af bekendtgørelser og ændring af vejledninger til. Vi har befolkningens opbakning, så udvid klumpen,” sagde Mona Striib, der samtidig lovede ”et vulkanudbrud af reaktioner” fra de mere end 60 organisationer, hvis ikke der blev leveret ændringer.

På stormødet deltog også medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg Samira Nawa (R) og Karsten Hønge (SF). Og Hønges tålmodighed har længe været opbrugt, fortalte han. Ændringerne af reformen har nemlig længe været undervejs, men blev eksempelvis skudt til hjørne, da der blev udskrevet valg.

”Men politik er ikke et ludospil, hvor man bliver slået tilbage til start, fordi der er valg. Dette her er at tage museskridt i slow motion,” sagde han.

Imens lovede Peter Hummelgaard at tage de seks krav til ændringer af reglerne, som Værdig Reform sammen står bag, med ind til forhandlingerne i forligskredsen. De seks krav kan du læse her.