Akut mangel på social- og sundhedspersonale: Disse kommuner har det sværest

Der er store forskelle på, hvor svært kommunerne har ved at skaffe social- og sundhedshjælpere og -assistenter, viser ny opgørelse.

Flere ældre, lav ledighed og et stort antal ikke-uddannede på ældreområdet. Det er blandt andet disse faktorer, der spiller ind, når kommuner oplever problemer med at skaffe nok social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.

Det viser en ny analyse, som FOA har lavet.

Klik på kortet herunder og se, hvordan kommuner klarer sig i forhold til hinanden:

Kommunerne skal lære af hinanden

"Både kommuner, regioner, regeringen og vi er meget bevidste om den store udfordring, vi har med at rekruttere flere folk på social og sundhedsområdet. Vi kan ganske enkelt ikke bevare velfærden i Danmark, hvis vi ikke gør en særlig indsats nu. Tøver vi, går det ud over velfærden. Tallene fra kommunerne viser også, at de enkelte kommuner kan gøre noget og at det er vigtigt, at vi lærer af hinanden og arbejder sammen om opgaven," siger Mona Striib, formand for FOA.

Flere kommuner har sat gang i nye initiativer for at sikre nok social- og sundhedspersonale i fremtiden. Blandt andet uddanner Københavns Kommune og Aarhus Kommune ledige, mens man på Bornholm giver voksenelever løn i stedet for SU i grundforløbet.

Udfordringerne kan blive endnu større

Frem mod 2040 vil der komme knapt 260.000 flere ældre over 80 år i Danmark. Samtidig er hver tredje social- og sundhedsansat i dag over 55 år, og har derfor snart mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. FOA's fremskrivning viser, at der i 2028 kommer til at mangle over 41.000 ansatte inden for SOSU-området i landets kommuner.

"Det skal være muligt for flere at få fuldtids- frem for deltidsstillinger. Og der skal være respekt om både fag, ansatte og borgere. Det handler også om mere anerkendelse af fagene og fornuftig tid til opgaverne," siger Torben Hollmann, formand for social- og sundhedsektoren i FOA.
FOAs fremskrivning bygger alene på, hvor mange SOSU'er, der går af på grund af alder, og hvor mange der bliver behov for på grund af et stigende antal ældre i befolkningen.

"Derudover er der behov for endnu flere folk, når ansatte under 60 år skifter job eller trækker sig tilbage af andre årsager. De er ikke med i denne beregning, det betyder, problemet kan være endnu større," forklarer Torben Hollmann.