Sundt måltid til tusinder af de små

Landsdækkende maddag satte spotlys på lighed i børns sundhed.

I hundredvis af daginstitutioner landet over serverede i går den samme fiskeret med grøntsager og karrysovs for deres børn.

Det skete på en landsdækkende, fælles maddag, som FOA og Kost & Ernæringsforbundet står bag. Dagen blev afholdt for at minde forældre og politikere om, at de har ansvar for, at alle børn får et sundt og nærende frokostmåltid hver dag.

Det er nemlig fastlagt i Dagtilbudsloven, at alle børn i daginstitutioner skal have et sundt frokostmåltid hver dag.

Få har madordninger
I dag har ganske få kommuner indført obligatoriske madordninger i børneinstitutioner.

Langt de fleste kommuner har i stedet pålagt forældrebestyrelserne et madvalg hvert andet år.

Her bestemmer forældrene, om de ønsker en frokostordning i institutionen, eller børnene skal medbringe hjemmesmurte madpakker. Og det skaber en usikkerhed om, hvorvidt alle børn får det sunde måltid, som de har ret til.

Madduft giver glade børn
”Vi ved, at gode madvaner grundlægges i barndommen, og at børn får dækket op til 70 procent af deres daglige energiindtag i daginstitutionen. Derfor er det vigtigt, at vi har fokus på den mad, vi serverer for børnene. Det er det, vi sætter fokus på med denne maddag”, siger sektorformand Gina Liisborg fra FOA til Fagbladet FOA.

Det sunde måltid mad er ikke kun vigtigt for sundheden. Børn har brug for sund mad for at udvikle sig, koncentrere sig og lære nyt. Derfor har en sund frokost stor værdi for både børnene og for samfundet, mener arrangørerne bag maddagen.

”Vi ved som køkkenansvarlige, at korrekt ernæring og duften af veltillavet mad i daginstitutionerne giver glade børn, gode madvaner og bedre livsstilvaner gennem hele livet,” siger formand Ghita Parry fra Kost & Ernæringsforbundet.