Ulla Wildenbradt
Da Ulla Wildenbradts arbejdsgiver gik konkurs, ville Krifa kun låne hende 40% af den løn, hun havde til gode.
Foto: Jørgen True

FOA hjalp, da lønnen forsvandt

Ulla Wildenbradt var kunde hos Krifa i godt 15 år, men da de kun ville lægge ud for 40% af hendes tilgodehavende løn efter arbejdsgiverens konkurs, blev hun medlem af FOA.

Opdateret 11. juli 2014 kl. 12.50.

Hvor meget skal man regne med, at fagforeningen er parat til at lægge ud, når ens arbejdsgiver går konkurs, og banken lukker af for lønkassen?

Lønmodtagergarantifonden dækker den fulde løn, som medarbejdere har til gode fra arbejdsgivere, der ikke længere kan betale. Men der kan gå tid, før pengene bliver udbetalt - derfor lægger fagforeningen oftest ud, indtil pengene går ind på kontoen.

Ulla Wildenradt fra Frederiksværk gik da også til Krifa, hvor hun har været kunde i cirka 15 år, da hendes arbejdsgiver Helles Pleje og Service krakkede. Men i Krifa fik hun det nedslående svar, at de kun ville låne hende 40 procent af den løn, hun havde til gode.

Lånte 100 procent
"Jeg blev meget overrasket over den besked, for jeg havde hørt fra mine kolleger, at de kunne låne hele lønnen hos FOA", fortæller Ulla Wildenradt til Fagbladet FOA.

FOA er i denne forbindelse den lokale FOA-afdeling FOA Frederikssund.

"Vores regler i afdelingen siger, at vi skal hjælpe et medlem, efter at vedkommende er meldt ind og har betalt den første måneds kontingent. Det er også sket i dette tilfælde," siger afdelingens formand Charlotte  Jacobsen til Fagbladet FOA.

Den Krifa-medarbejder, som betjente Ulla, beklagede at der ikke kunne blive tale om at låne den fulde løn. Medarbejderen anbefalede hende at melde sig ind i FOA i stedet. Det gjorde Ulla Wildenradt da også med det samme og meldte sig ud af Krifa. I FOA lånte hun lønnen 100 procent, og hun har skrevet under på, at pengene fra Lønmodtagernes Garantifond tilfalder FOA-afdelingen, når de udbetales.

Bliver i FOA
Få dage efter udmeldingen havde Ulla Wildenradt igen en medarbejder fra Krifa i røret.

"Nu sagde de pludselig, at de selvfølgelig ville dække 100 procent, og at der måtte være tale om en fejl," fortæller Ulla Wildenradt. Hun synes dog, det lyder meget mystisk, da en af hendes kolleger fik samme besked, da hun kontaktede Krifa.

Ulla Wildenradt er da også blevet i FOA og har heldigvis allerede fået et ny job igen.

"Allerede dagen efter, at Helles Pleje og Service lukkede, blev jeg kontaktet af et andet lokalt plejefirma, og jeg var i gang med arbejdet dagen efter igen", siger hun.