Kvinde i butik med rideudstyr
Hver femte ledige FOA-medlem, der er kommet i arbejde, svarer i en rundspørge, at de har skiftet branche. Knap hver fjerde har skiftet fra en offentlig til en privat arbejdsplads.
Foto: Privat

Ledige skifter branche for at få job

Ledige skifter gerne branche for at komme i arbejde igen. Hver femte ledige FOA-medlem finder job i nye brancher, og hver fjerde ledige skifter fra en offentlig til en privat arbejdsplads.

Charlotte Strøm Ferslev har skiftet fra at være dagplejer i Haderslev til at være butiksassistent i en butik med rideudstyr.

Knap hver fjerde ledige FOA-medlem, der er kommet i arbejde, har som Charlotte skiftet fra et job i det offentlige til et job i det private. Og hver femte har skiftet til en helt ny branche for at få arbejde. Det viser en rundspørge, som FOA har foretaget blandt 1.000 medlemmer, der er kommet i arbejde.

”Når jeg søgte stillinger som pædagogmedhjælper, kunne der være mere en 500 om buddet. Så jeg indså hurtigt, at det var rigtigt svært at få arbejde og søgte arbejde vidt og bredt,” siger Charlotte strøm Ferslev til Fagbladet FOA.

Ledige er fleksible
At så mange ledige skifter branche ser næstformand i FOA, Mona Striib, som udtryk for, at de ledige er fleksible og klar til at tage, hvad de kan få.

”Tallene viser, at ledige gør, hvad der skal til for at få et arbejde igen. Vi må som samfund støtte op og sikre, at det bliver lettere at tage en uddannelse og skifte fag, når man mister sit arbejde,” siger hun til Fagbladet FOA.

Carsten Koch-udvalget, som er nedsat af regeringen, har foreslået, at ufaglærte ledige over 30 år skal have ret til at tage en erhvervsuddannelse fra første ledighedsdag, dog på reducerede dagpenge.

Mona Striib støtter, at ledige over 30 år skal have ret til at uddanne sig fra første ledighedsdag.
”Men ledige skal selvfølgelig have deres fulde dagpenge, så familiernes økonomi kan hænge sammen, mens de opkvalificerer sig,” siger hun.

Parat til mange job
Charlotte Strøm Ferslev har en uddannelse som butiksassistent og en uddannelse som klinikassistent med i bagagen. Hun var derfor allerede kvalificeret til at søge mange forskellige stillinger, da hun blev ledig.
Alligevel tog det halvandet år og mange jobansøgninger, før hun kom i arbejde igen.

”Jeg fandt hurtigt ud af det med at sende ansøgninger på mails eller papir ikke er nok. Det virkede bedre, at jeg tog mit CV i hånden og gik hen til forretningen og kom igen en anden dag,” fortæller hun.