Dagplejer Susanne List og tre dagplejebørn ælter dej
Dagplejer Susanne List vil sammen med børnene bidrage til den store Danmarks Indsamling 2014 ved at bage. Arkivfoto.
Foto: Heidi Lundsgaard

Dagplejere bager for forældreløse

Børn og voksne i dagplejen kan igen deltage i den store Danmarks Indsamling på deres helt egen måde.

Dagplejere landet over får igen i år en særlig mulighed for at yde deres bidrag til den store Danmarks Indsamling, der finder sted her i januar måned.

FOA har taget initiativ til, at dagplejere og deres børn bager cupcakes og andre lækkerier sammen med deres dagplejebørn, sælger bagværket til forældre og andre interesserede og donerer indtægterne til indsamlingen.

Noget lignende skete i 2012 og 2013 på initiativ af to dagplejere fra Syddjurs Kommune og indbragte tæt ved 200.000 kroner i de to år tilsammen.

Børnene med
De to initiativtagere har i år af tidsmæssige valgt ikke at påtage sig opgaven. I stedet fører det centrale forbund i FOA initiativet videre.

FOA har blandt andet skrevet til alle landets dagplejeledere og opfordret til, at den lokale dagpleje deltager.

”Det var et fantastisk flot initiativ, de to fra Syddjurs fik sat i gang, som viser, at dagplejerne gerne vil støtte børn, der har det svært. Og så giver det mulighed for, at børnene kan være med til at hjælpe andre børn. Det vil vi gerne føre videre,” siger Birgitte Rasmussen til Fagbladet FOA. Hun er næstformand i FOAs pædagogiske sektor.

Stor lokal opbakning
En af de dagplejere, der deltager, er Susanne List fra Odense, der også var med de foregående år sammen med en række lokale kolleger.

”Vi, der har med børn at gøre, bør også have overskud til at hjælpe børn i nød, i dette tilfælde forældreløse børn, som ellers er helt uden støtte,” siger hun.

Hun regner bestemt med, at initiativet i år vil få stor opbakning fra både kolleger, forældre og andre, som det skete både i 2012 og 2013.

Læs mere: Sådan gør du, hvis du som dagplejer vil bage til Danmark Indsamling 2014

Samler ind til konkrete projekter
Danmarks Indsamling 2014 har temaet ”Når mor mangler” og samler ind til 12 konkrete projekter i 12 udviklingslande.

Projekterne skal blandt andet forebygge HIV og AIDS blandt kvinder, bekæmpe mødre-dødelighed i forbindelse med graviditet og fødsel og hjælpe forældreløse børn til en fremtid.

Indsamlingen foregår i hele januar og kulminerer i et show på DR1 om aftenen lørdag den 1. februar.

Læs mere: Danmarks Indsamling 2014