Ligestilling: Hvad er problemet?

Manglende ligeløn mellem mænd og kvinder er den største sten på vejen mod ligestilling, mener oppositionen i Folketinget. Nej, ligestillingsproblemet i Danmark handler om indvandrerkvinder, mener regeringspartierne og Dansk Folkeparti.

Özlem Sara Cekic
Özlem Sara Cekic, SF
- Jeg mener ligeløn er afgørende faktor for at kunne skabe ligestilling. Lønnen er også en af årsagerne til at det oftest er kvinderne der ender med at være dem der går på deltid, og dem der tager størstedelen af barslen. Mange familier har simpelthen ikke råd til at prioritere anderledes.
Mette Gjerskov
Mette Gjerskov, Socialdemokraterne
- Jeg mener ikke, at fædre skal tvinges på barsel, men jeg mener godt, at der kunne være en længere periode, der er forbeholdt fædre - ligesom det gælder mødre.
Eva Kjær Hansen
Eva Kjer Hansen, Venstre
- Jeg mener, at det største problem er manglende hjælp til alle de mange opgaver i hjemmet. Kvinderne er fortsat mest " hængt op" i forhold til forpligtelserne i hjemmet, så bedre mulighed for at købe sig til hjælp vil frigive plads til at kvinderne i højere grad kan vælge topjob.
Pia Kjærsgaard
Pia Kjærsgaard, Dansk Folkeparti
- Det store problem for ligestillingen er helt klart, at vi i Danmark har en stor gruppe kvinder, der ikke har ret til at bestemme selv. De har ikke ret til at bestemme om de vil være på arbejdsmarkedet eller ej, om de vil have en kæreste eller ej, om de vil gå ud om aftenen uden selskab af en mandlig slægtning etc. I den sammenhæng blegner problemer som manglende ligeløn.
Folketinget deler sig i rød og blå, når det gælder ligestillingsspørgsmål. Syv ud af ti folketings-politikere i den såkaldte røde blok (Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og De Radikale) mener, at manglende ligeløn udgør den største forhindring for, at mænd og kvinder kan blive lige i Danmark.

Hos Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti mener syv ud af ti derimod, at det største problem er manglende ligestilling blandt nogle indvandrerkvinder.

Det viser en rundspørge, som analysefirmaet Epinion har foretaget for FOA blandt politikerne i Folketinget.

» Se hele undersøgelsen her (pdf)

De politikere, der peger på ligeløn, mener samtidig, at Folketinget skal være med til at løse problemet.
Kun en enkelt politiker, Troels Christensen fra Venstre, svarer, at der ikke er noget ligestillingsproblem i Danmark.

Hvad mener du?
Hvad ser du som det største ligestillingsproblem i Danmark i dag?

Giv din stemme i boksen til højre og skriv også meget gerne en kommentar nederst på siden.

8. marts i FOA Forbundshuset
På kvindernes internationale kampdag slår FOA dørene op i forbundshuset på Staunings Plads, og invitere indenfor til suppekøkken, Kira Skov med band og politisk debat med Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten og Yildiz Akdogan fra Socialdemokratiet.

» Se program her