Vi skal sætte hjertet på dagsordenen

Ældreområdet har længe været på dagsordenen, og det bliver sikkert kun mere intenst op til Ældretopmøde 2.0 i september for at eksplodere op til kommunalvalget. Vi ved alle, der skal ske noget. Vi har alt for længe lagt ører til for mange dårlige historier om ældreområdet. Om omsorgssvigt og minuttyranni.

Når vi hører de løsninger, der er på udfordringerne, fra politikere, embedsmænd, ministre, faglige organisationer, ja selv fra mig – handler det tit om organisering og faglighed og teknik.

Fagligheden er vigtigt, vi skal være dygtige, og vi skal hele tiden blive dygtigere. Det er vigtigt, at vi udvikler den måde, vi organiserer arbejdet på i ældresektoren, til gavn for både borger og ansatte.

(Navnlig nu hvor flere og flere sundhedsopgaver flytter fra regionerne til kommunerne. Sundheden vil komme tættere på.)

Men snakken om faglighed, faglige standarder og retningslinjer skubber vigtige ord i baggrunden, ord som vi har glemt og ikke længere har den samme betydning for os. Det er ord som gæstfrihed, gavmildhed og ganske enkelt hjertevarme.

Ordret hjertevarme handler om generøsitet, hvor intet er for godt, og hvor intet er for meget. Hvor vi har den ældres liv og ønsker som vores kompas i vores arbejde. Hvor det er vores iver efter at opnå den gode relation, der står i centrum. Hvor stræben efter trygheden for borgeren er det vigtigste i vores job.

Vi skal være nysgerrige overfor det menneske, vi står overfor; hvad skabte det liv du har nu? Hvordan er du kommet hertil, og hvordan kan vi hjælpe dig videre?
Vi skal tage udgangspunkt i det levede liv, vi møder, og i de ønsker og behov det skaber. Det er på det fundament, vi skal bygge vores faglighed.

Hjertevarme er også, når vi vender os i døren, kigger rundt i hjemmet, og er stolte af det vi har præsteret i dag og får det anerkendende smil fra Fru Andersen.

Hjertevarme gælder også dig selv. Hvornår har du sidst spurgt din ældre nabo, hvordan han eller hun har det, eller om der er noget, du kan hjælpe med? Er du ikke også gået forbi en fyldt postkasse uden at reagere, vel vidende, at der bor en ældre medborger der? Hvornår var det vi holdt op med at være nysgerrige på hinanden, passe på hinanden og hjælpe hinanden?

Ældreplejen er ikke kommunens problem og opgave, der er VORES opgave, vi har alle et ansvar for det lykkes at få en ældrepleje, vi er stolte af.

Siden det første Ældretopmøde har vi arbejdet med at udvikle og styrke området. Det har handlet meget om faglighed og det praktiske arbejde. Men gnisten, der satte det hele i gang, var hjertevarmen. Hvis vi ikke har den med, er det hele lige meget. Den 16. september mødes vi igen. Der skal vi forpligte hinanden til at komme videre og tage de store beslutninger. Beslutninger om faglighed og vilkår og systemer. Men ikke mindst om, hvordan vi holder hjerterne varme.

Bragt i Avisen Danmark, den 13. september 2021