Syv kommuner med i front for at få flere på fuld tid

Syv kommuner i FOA SOSUs område er udpeget som frontløbere i en særlig indsats, der skal få flere kommunalt ansatte til at arbejde på fuld tid.

Kommunerne og de faglige organisationer er enige: Flere kommunalt ansatte skal arbejde fuld tid.

Gevinsten vil ikke bare være flere hænder til de hårdt trængte kommuner. Det vil også betyde mere ligestilling, da det især er kvinder, der er på deltid, hvilket går ud over både livsløn og pension.

I alt 26 kommuner er udpeget som dem, der skal gå forrest i en særlig indsats for at få flere på fuld tid.

I fagforeningens område drejer det sig om Albertslund, København, Frederiksberg, Høje-Taastrup, Ballerup, Lyngby-Taarbæk og Gentofte.

Den nye indsats tager afsæt i konkrete projekter i den enkelte kommune og deling af gode erfaringer fra kommune til kommune.

Husk arbejdsmiljøet

I en artikel i den seneste udgave af medlemsbladet FOA SOSU understreger faglig sekretær (og kommende næstformand) Charlotte von Mehren, at kommunerne er nødt til at fokusere på arbejdsmiljøet, hvis de skal lykkes med at få flere på fuld tid:

”Når mange af vores medlemmer fravælger fuld tid, er det næppe, fordi de ikke har brug for pengene. Det er snarere, fordi SOSU-arbejde er hårdt arbejde, og konstante nedskæringer presser arbejdsmiljøet. Vi skal holde fast i, at 37 timer er normen i det her land, og det er arbejdsgivernes pligt at sørge for, at man kan holde til at være på fuld tid”.

Ifølge en undersøgelse foretaget af FOA SOSU vil en tredjedel af dem, der ellers foretrækker deltid, vælge fuld tid, hvis arbejdsmiljøet var bedre og tempoet lavere. Og seks ud af 10 på deltid svarer, at de er bekymrede for, om de ville kunne holde til det, hvis de gik op i tid.