Kommune måtte krybe til korset

Ved fagforeningens hjælp har Marlene Øster endelig fået ret og står nu hver måned med 2.000 kroner ekstra i hånden.

Marlene Øster og hendes familie går i flyttetanker. Lejligheden skal renoveres, så huslejen stiger voldsomt - og så er der desuden det med trapperne.

Selv de blot to etager uden elevator kan være for meget de dage, hvor Marlene Østers fibromyalgi  viser sig fra sit mest ubehagelige side og sender smerter ud i hele kroppen ledsaget af en overvældende træthed.

Det var en arbejdsulykke, der i 2005 sendte Marlene Øster i gulvet. Hun fik en whiplash-skade, som efterfølgende udviklede sig til fibromyalgi. Lige siden har hun måttet slås med smerter, dårlig økonomi og ikke mindst sin kommune.

Den sidste kamp er ikke vundet endnu, men i juli 2019 erkendte kommunen endelig, at Marlene Østers fleksløntilskud har været beregnet forkert igennem fire år og burde have været brutto 4.000 kroner højere hver eneste måned, ligesom hun skulle have haft 7.000 kroner ekstra pr. år i særlig feriegodtgørelse.

Efter fagforeningens indgriben har Marlene Øster siden juli i år fået det, hun skal have, men selvom kommunen indrømmer fejlen, vil de ikke regulere med tilbagevirkende kraft.

”Men det vil vi kæmpe for”, lyder det fra Marlenes sagsbehandler i fagforeningen.

Ville gerne, men kunne ikke

Efter arbejdsulykken i 2005 kæmpede Marlene Øster sig tilbage på arbejde, men hun måtte hurtigt give op.

”Jeg ville inderligt gerne arbejde, men jeg KUNNE ikke” fortæller hun.

Hverdagene bestod af møder i jobcenteret, praktik, arbejdsprøvning og smerter, der nogle dage var så voldsomme, at børnene måtte hjælpe hende i tøjet.

Undervejs røg huset, da økonomien ikke længere hang sammen, men endelig – i 2014 – blev Marlene Øster bevilget et fleksjob på 12 timer, fordelt på to dage pr. uge.

Men der var noget, der ikke stemte, mente hun. Det månedlige beløb var overraskende lavt, og udbetalt feriegodtgørelse blev trukket tilbage.

Hun henvendte sig derfor flere gang til kommunen, men uden resultat, og til sidst var hun ved at give op.

”Vi havde det jo godt nok, som vi havde det, så jeg orkede næste ikke mere”, fortæller Marlene Øster, der dog som et sidste forsøg henvendte sig til fagforeningen i foråret 2019.

Mangler 200.000 kroner

I fagforeningen mødte Marlene Øster endelig en, der tog hendes undren alvorligt.

”Jeg vurderer, at det er over 200.000 kroner, du ikke har fået”, lød beskeden fra sagsbehandleren, der øjeblikkeligt rettede henvendelse til kommunen.

Derfor får Marlene Øster nu udbetalt godt 2.000 kroner mere pr. måned, men altså ikke med tilbagevirkende kraft.

I kommunen henviser man til, at fejlen ligger hos Marlene Øster selv, der – hvis hun ellers havde vidst det – skulle have sørget for yderligere dokumentation fra sin arbejdsgiver.

Men den går ikke, mener fagforeningens sagsbehandler, der har fundet en principafgørelse fra Ankestyrelsen, der pålægger kommunen ansvaret for at indhente alle nødvendige oplysninger.

Det nytter

Om der en dag triller flere penge ind på kontoen, fordi kommunen er blevet tvunget til at rette fejlen med tilbagevirkende kraft, tør Marlene Øster ikke tro på endnu. Foreløbig nøjes hun med at glæde sig over, at hun fremover får udbetalt det rigtige beløb.

”Jeg er virkelig glad for, at jeg har kunnet få hjælp af fagforeningen. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de andre, der måske heller ikke får, hvad de har krav på.  Det er derfor, jeg gerne vil fortælle min historie. Jeg skal have det her ud, så folk ved, at det nytter at blive ved”.

Står du i en lignende situation?

Fagforeningen kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er fejl i beregningen af dit fleksløntilskud. Fx hvis der trækkes et større beløb fra på grund af ”loft over tilskud” eller den særlige feriegodtgørelse medfører væsentligt lavere udbetaling af fleksløntilskud i den efterfølgende måned.

Ring til fagforeningen på 4697 2222