Alle kommuner skal rette deres fejl

De øvrige kommuner skal følge København og Frederiksberg Kommunes eksempel og identificere de tidligere gravide elever, der ikke fik forlænget deres elevaftale, da de gik på barsel, og kontakte dem med henblik på en godtgørelse, mener FOA Social- og Sundhedsafdelingen

I anledning af at Københavns Kommune nu har besluttet at kontakte 213 tidligere elever, der ikke fik forlænget deres elevaftale, da de gik på barselsorlov i perioden 21. januar 2010 til 21. januar 2015, opfordrer FOA Social- og Sundhedsafdelingen nu kommunerne: Albertslund, Brøndby, Ballerup, Dragør, Furesø, Gentofte, Glostrup, Gladsaxe, Hvidovre, Herlev, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk til at følge initiativet fra Københavns Kommune.

Et skridt som Frederiksberg Kommune allerede tog tilbage i 2015, da kommunen af egen drift fandt frem til 16 elever, der ikke havde fået forlænget deres elevaftale, da de gik på barselsorlov. Og et skridt som næstformand Mari-Ann Petersen fra FOA Social- og Sundhedsafdelingen på det kraftigste opfordrer de øvrige kommuner til at følge.

- Det glæder os, at Københavns Kommune nu har besluttet at kontakte de gravide elever, der i sin tid ikke fik forlænget deres elevaftale på grund af barselsorlov. Sådan at de får en form for kompensation, for den diskrimination de har været udsat for, da de var elever i kommunen. Der er tale om alvorlige brud på gravides rettigheder, og derfor er det også kun rimeligt, hvis de øvrige kommuner følger Københavns og Frederiksberg Kommunes eksempel hurtigst muligt, siger Mari-Ann Petersen.

Principiel højesteretsdom
Københavns Kommunes beslutning om at kontakte de tidligere elever, skyldes en principiel højesteretsdom fra den 21. januar 2015, hvor en gartnerelev ikke fik forlænget elevaftalen, da hun gik på barselsorlov. Højesteret afgjorde, at det ifølge erhvervsuddannelseslovens paragraf 58 ikke er frivilligt for arbejdsgiver at forlænge en elevaftale i tilfælde af orlov i forbindelse med graviditet og barsel. Der skal ske forlængelse, og hvis det ikke sker, så er der også tale om brud på ligebehandlingslovens paragraf 9, da gravide skal have mulighed for at uddanne sig ligesom andre ikke-gravide. Højesteret tilkendte desuden den tidligere gravide gartnerelev en godtgørelse på to måneders elevløn.

24 tidligere gravide elever
Efter højesteretsdommen fra sidste år, opfordrede FOA Social- og Sundhedsafdelingen tidligere gravide elever at kontakte fagforeningen, hvis de havde været udsat for ikke at få forlænget deres elevaftale, da de gik på barsel. 24 tidligere gravide elever henvendte sig, og fagforeningen førte deres sager overfor deres tidligere arbejdsgivere, sådan, at de alle fik udbetalt en godtgørelse på to måneders elevløn.

Læs også:
22.01.15: Sejr til gravide elever

”Sejr for ligestillingen!”, side 28-29 i infoa nr. 1, 2015

08.04.15: Nej til forlængelse af elevaftale?

”Stressende med alt det bøvl” og ”Godtgørelser til 24 tidligere gravide elever”, side 6-8 i infoa nr. 3, 2015

Pressemeddelelse: Godt at Københavns Kommune kontakter diskriminerede elever