Skolestartkampagne - et nyt tiltag fra FOA

Et af FOA Nordsjælland og FOA Frederikssunds nyere initiativer i skole- og elevarbejdet er den årlige skolestartskampagne.

Et af FOA Nordsjællands og FOA Frederikssunds nyere initiativer i skole- og elevarbejdet er den årlige skolestartskampagne.

Her besøger vi i de to første uger af skoleåret SOPU-skolerne på Milnersvej og Munkeengen. Det gør vi for at byde de nye elever velkomne til de tre uddannelser som FOA er part af: Pædagogisk assistent, Social- og sundhedshjælper og Social- og sundhedsassistent. Vi er på skolerne hver uge hele året, men skolestartskampagnen er et særligt tilrettelagt besøg. Også i år var besøgene en stor succes og vi kunne, udover mange gode snakke også byde 38 elever velkommen som medlemmer af FOA Nordsjælland.

Eleverne vi mødte havde (heldigvis) mange spørgsmål omkring overenskomst, bøger, løn- og arbejdsforhold, arbejdsmiljø, fagligt kontingent, hvad der forventes af dem som elever osv. Vi har snakket om stort set alt hvad, der kan tænkes at være af tanker og spørgsmål, når man starter ny uddannelse. Det har været nogle super gode dage, hvor vi har mødt en masse spørgelystne og engageret elever.

I år udelte vi en lille ”goodiebag” med tyggegummi og en quiz. Og så har vi haft den helt fantastiske oplevelse at uddele kagemænd til hele to klasser. En på Munkeengen og en på Milnersvej, som viste sig at være fuldt organiseret af FOA.

FOAs organiseringsindsats på elevområdet har også på landsplan båret frugt!

I perioden fra 1. juli og frem til nu har 975 elever meldt sig ind i FOA. "Det giver så meget god energi at være ude på skolerne. I virkeligheden er der intet nyt i det vi gør – det er ren fagforening classic: det at være til stede, møde eleverne hvor de er, svare på deres spørgsmål og hjælpe dem med indmeldelse gør, at de har en relation til FOA. Det er simpelt, men det virker" siger Heidi Leen fra FOAs elevteam, som også var med på vores skoler.