Rengøringsfolk på Odense-skoler kæmper mod udlicitering

”Hjælp os med at råbe Odense Kommune op, så vi kan bevare ordentlige job-vilkår, ” opfordrer Katarina Weber, fællestillidsrepræsentant for 340 skolerengøringsassistenter i Odense.

Byrådet afgør onsdag 22. juni, om kommunen skal udlicitere halvdelen af skolerengøringen og de 80 medarbejdere – for at spare fire millioner kr. i 2019.

Katarina Weber og hendes kollegaer frygter, at privatisering af rengøringen vil presse tempoet op – i job hvor de i forvejen skal arbejde hurtigt. De er derfor begyndt at samle underskrifter for at forhindre udliciteringen til et privat firma.

Skriv under og spred underskriftslister: www.godtforalle.dk

”Jeg synes, politikerne gambler med de ansattes helbred. Sparemålet på 4 mio. kr. er beregnet på gamle tal fra 2013 – der er urealistiske nu. For i 2014-15 er der allerede skåret så mange timer ned på rengøringen af de 15 skoler, at man har sparet over 4 mio. kr. Man kan ikke hente den samme besparelse en gang mere, uden at det går ud over kvaliteten, ” siger 3F GOPS-formand Charlotte Vincentz Petersen til 3F og dagbladet Arbejderen.

Venstre-forslaget om udlicitering er støttet i byrådet af 15 stemmer – V, Dansk Folkeparti, Konservative og Radikale – mod 14 stemmer fra Socialdemokraterne, Enhedslisten og SF. Det radikale medlem Susanne Crawley Larsen er tungen på vægtskålen.

Også i 2008 søgte Odense Kommune at udlicitere skolerengøringen for at spare millioner. Men det blev kommunen nødt til at droppe efter mange protestaktioner. I stedet blev rengøringen effektiviseret i kommunalt regi.

Dårlige erfaringer

Fagforeningen mener, at sporene fra udlicitering på daginstitutionsområdet burde skræmme politikerne fra at overdrage rengøring til privat firma.

Danmarks næststørste rengøringsfirma Forenede Service bød og vandt i 2014 ni delaftaler på 80 millioner kr. Firmaet står i dag for rengøringen af 220 kommunale børneinstitutioner i Odense. Men nu hænger kontrakten i en tynd tråd, skriver Fyens Stiftstidende.

Forenede Service er nemlig mistænkt for løndumping og for at have overtrådt den kommunale arbejdsklausul. Kommunens kontrolenhed har afdækket, at rengøringspersonalet i 14 kontrollerede børnehaver ikke ses at have fået de tillæg, de var berettigede til; og at flere ansatte tilsyneladende arbejdede langt flere timer, end de fik løn for.

Yderligere er Forenede Service blevet droppet af SKAT 1. juni, som ikke vil have det private firma til at gøre rent i SKATs fem regionskontorer – efter at direktør Michael Krogh er blevet sigtet af Nordsjællands politi for groft skattesvig for 11 millioner kr.