Corydon vil udlicitere folkeskoler, ældrepleje og børnepasning til firmaer

- Også folkeskoler og børnehaver kan private drive billigere, hævder regeringens produktivitets-kommission

Langt flere varme hænder inden for ældreomsorg, børnepasning og handikaphjælp kan være på vej til udlicitering blandt private aktører. Det viser et udbudsmateriale fra Finansministeriet, som Politiken er i besiddelse af, skriver avisen 19. februar.

I al hemmelighed har Bjarne Corydons Finansministerium bedt konsulentfirmaer som McKinsey komme med konkrete forslag til at øge konkurrencen om at levere borgernær velfærd.

Det er den regeringsnedsatte Produktivitets-kommission helt enig i: - Det offentlige skal sende langt flere opgaver i udbud, så private får mulighed for at byde ind på driften - også på områder hvor det ikke er muligt i dag, anbefaler Produktivitets-kommissionen i sin nyeste rapport offentliggjort 17. februar.

- Ved udbud er det ikke afgørende, om det er en privat eller en offentlig aktør, der får opgaven. Det afgørende er, at opgaven bliver udsat for konkurrence. - Konkurrence får leverandørerne til at være effektive, så man kan få mere for pengene i det offentlige, siger kommissionens formand, Peter Birch Sørensen.

I 2012 brugte statskassen og kommunerne i alt 385 milliarder kroner på offentlige serviceydelser som vedligeholdelse af veje og pasning af børn og ældre. Hver fjerde opgave blev sendt i udbud. Flest muligt af resten af de offentlige opgaver for 290 millioner kr. skal i udbud for at afprøve, om der kan være en bedre eller billigere løsning.

Især inden for de bløde serviceydelser som børnepasning, sundhedsvæsen og ældreomsorg kan der hentes store gevinster, hvis flere opgaver end i dag sendes i udbud, hævder kommissionen.

Ikke bedre og billigere

Men presset måtte Produktivitets-kommissions formand, Peter Birch Sørensen, indrømme: - Der er gjort så få eksperimenter med udlicitering af de velfærdsområder, at det er svært at dokumentere besparelser og fordelene. Erfaringerne er blandede, de er ikke entydige.

Politikerne har hidtil tøvet med at sende de bløde opgaver i udbud af frygt for, at det vil gå ud over kvaliteten.

FOA-formand Dennis Kristensen afviser, at private firmaer gør det bedre og billigere: - Vi har jo mange års erfaringer på ældreplejen, hvor vi fik frit valg i 2003. Her kan vi se, det ikke har givet en kvalitetsforøgelse. Der er ikke bevis for, at kommunerne gør det dyrere eller dårligere end private.

»Corydon må være gået amok i privatiseringstanker. De erfaringer, vi har med udlicitering, er, at der bliver sparet på hjemmehjælpen, fordi der skal ansættes ekstra konsulenter i kommunen til at lave udbudsmateriale og kontrollere de private. Samtidig med at medarbejderne går voldsomt ned i løn, og arbejdstempoet ryger i vejret«, siger Dennis Kristensen i BT 21.2.