Mundkurv på
Hvert fjerde FOA-medlem har fået at vide af ledelsen, at de ikke bør udtale sig til pressen om problemer på arbejdspladsen

Ansatte - Vi får mundkurv på

En stor del af FOAs medlemmer har, helt imod lovgivningen, fået besked på ikke at udtale sig til pressen af deres leder

Næsten en fjerdedel af FOA-medlemmerne har fået at vide af deres chef, at de ikke bør udtale sig til offentligheden om forringelser i den service, de yder til borgerne. Det viser en FOA-undersøgelse blandt over 2.100 medlemmer - om ytringsfrihed på arbejdspladsen.

Et medlem, der ønsker at være anonym, arbejder inden for social- og sundhedsområdet. Hun og hendes kolleger har fået klar besked fra ledelsen - kritiske udtalelser til pressen får konsekvenser.

”Vi har fået at vide, at vi er illoyale over for arbejdspladsen, hvis vi udtaler os om besparelser. Jeg har tidligere udtalt mig, hvor jeg efterfølgende blev kaldt til samtale og får nu ikke lov til at komme med på kurser,” siger hun.

Et andet FOA-medlem svarer i medlemsundersøgelsen: ”Jeg tror ikke ledelsen vil acceptere, at vi går til pressen (…) - Så jeg ikke tør prøve.”

Alle må udtale sig som privatpersoner

Grundloven sikrer alle danskere retten til frit at ytre sig. Og offentligt ansatte har endnu videre muligheder for at gå til pressen, hvis de oplever noget kritisabelt på deres arbejdsplads.

”En offentlig leder kan kun gøre opmærksom på forskellen på at ytre sig som privatperson og på vegne af arbejdspladsen. Der er en lov, der beskytter offentligt ansattes ret til frit at ytre sig. Det er ærgerligt, at medarbejderne har erfaring med at ledelsen lægger låg på deres fri ytring – for som privatperson må man ytre sig om alt,” siger Rasmus Willig, der er sociolog og lektor på RUC.

Problemer skal kunne debatteres offentligt

Han mener, at særligt offentligt ansatte bør ytre sig om problemer på arbejdspladsen.

”Der er ingen – hverken offentlige institutioner eller private virksomheder – der er interesserede i at udstille deres beskidte vasketøj. Men vi har alle en aktie i det offentlige, og problemer i det offentlige skal kunne debatteres offentligt,” siger Rasmus Willig.