Brug fyresedlen til at få kursusbevis

Fyrede fra kommuner kan søge penge til efteruddannelse fra Tryghedspuljen

Er du fyret, fordi din kommune skal spare? Så kan du søge op til 10.000 kroner fra Trygheds-puljen - til at komme videre med efteruddannelse, sparring og kompetenceudvikling.

Ved overenskomstforhandlingerne blev der aftalt en tryghedspulje, som skal hjælpe de medarbejdere i kommunerne, der bliver opsagt på grund af nedskæringer. Medarbejdere fyret ved besparelser eller arbejdsmangel kan søge penge fra puljen fra 1. juni 2011 til - 31. marts 2013.

- Medarbejderen får fri med sædvanlig løn til aktiviteten i opsigelsesperioden, og der kan derudover bevilges et beløb på op til 10.000 kr. til f.eks. kursusafgift, honorar for vejledning eller lignende. - Man kan altså først søge om penge fra Tryghedspuljen, når man er opsagt, og aktiviteten skal påbegyndes og afvikles i opsigelsesperioden, hvis man vil være sikker på fuld løn under deltagelsen, understreger KLS-formand Ellen Pedersen.

Læg mærke til, at tryghedspuljen kun er for kommunalt ansatte. Aftalen gælder ikke for regioner, stat eller private arbejdsgivere.

Du kan søge penge til:
- Kompetenceudvikling og efteruddannelse
- Karrieresparring, afklaring og vurdering af kompetencer
- Individuel rådgivning om personlige og arbejdsmæssige udfordringer

Valget af aktivitet bestemmes i fællesskab af dig og din leder.

Sådan gør du: Du ansøger med en elektronisk blanket, som du kan hente til højre her på siden.

Ansøgningen om højest 10.000 kroner skal underskrives af dig, din leder og din tillidsrepræsentant. Hvis der ikke er TR på din arbejdsplads - så af din lokale FOA-afdeling.

Du får svar på ansøgningen inden for 14 dage.